سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469867

  بازدید امروز : 42

  بازدید دیروز : 115

" منبری در فضای مجازی "

 
هرکه دوستی اش را نابجا به کار گیرد، خود رادر معرض جدایی قرار داده است . [امام صادق علیه السلام]
 
نویسنده: قاسم میرشکاری ::: یکشنبه 89/2/19::: ساعت 12:0 صبح

استخاره در لغت به معنای طلب خیرنمودن از خداوند است؛ یعنی، آن که آدمی در هر کاری از خداوند طلب خیر کند (دعا). معنای دیگر استخاره، نوعی قرعه زدن برای رفع تحیر است که البته همراه با دعا و خواست از خداوند است. این کار ممکن است به وسیله تسبیح و یا قرآن انجام گیرد.

استخاره در موردی است که.... 

 

با رعایت سلسله مراتب زیر اقدام به استخاره با قرآن نمایید:

الف :مطالعه دقیق این مطالب

ب:پس از استفاده از عقل و فکر خود به عقلای دیگر مراجعه و مشورت نمایید در صورت داشتن تردید استخاره نمایید.

ج:در کارهایی که عقل و شرع آنها را رد می کند استخاره جایز نیست.

مشورت
امام علی (علیه‌ السلام):
الاِسْتِشَارَةُ عَیْنُ الهِدایَةِ وَقَدْ خاطَرَ مَنِ اسْتَغنَى بِرَأْیِهِ‏.
مشورت چشم هدایت است و آن که تنها با رأى خود ساخت خود را به مخاطره انداخت.

Consultation is the chief way of guidance; he who is content with his own opinion endangers himself.
نهج‏البلاغه، حکمت 211

 استخاره در لغت به معنای طلب خیرنمودن از خداوند است؛ یعنی، آن که آدمی در هر کاری از خداوند طلب خیر کند (دعا). معنای دیگر استخاره، نوعی قرعه زدن برای رفع تحیر است که البته همراه با دعا و خواست از خداوند است. این کار ممکن است به وسیله تسبیح و یا قرآن انجام گیرد.

استخاره در موردی است که انسان دچار تردید شده باشد. قبل از استخاره باید همه مقدمات و شرائط لازم را بر هر کاری فراهم ساخت از قبیل مطالعه و فکر، مشورت با اهل فن و افراد مجرب، اگر اقدامات فکری و فیزیکی دیگری از قبیل بررسی و تحقیق لازم باشد باید به انجام رسانید بعد از همه اینها چنانچه باز دچار تردید است نوبت به استخاره میرسد. ولی اگر موضوعی را عقل مورد تأکید قرار داده و قرائن و شواهد همه به خوبی و صحت آن کار گواهی میدهند در چنین مواردی نیاز به استخاره نیست. مورد مهمی که دیده میشود بسیاری از خانواده‏ها به استخاره روی میآورند مسئله ازدواج است. ما با تجربه‏ای که از خودمان و دیگران در این زمینه داریم توصیه اکید داریم که در این راستا به صرف یک استخاره اقدام نکنید؛ وادی حساس و سرنوشت‏سازی است. قبل از هر چیز اصول یاد شده را رعایت فرمائید و اگر شواهد و دلائل کافی برای صلاحیت فرد پیدا کردید و با فرزانگی و حکمت و به دور از هیجان و احساسات طرف را شایسته همسری دیدید در اینجا استخاره ضرورت ندارند. استخاره برای چه؟ ولی اگر پس از طی همه مقدمات و اصول لازم باز هم در نهایت و به دور از وسوسه‏های بیمورد، مردّد ماندید آنگاه در نزدیک فرد شایسته‏ای احیاناً اقدام به استخاره کنید.

اما شرایط : متحیّر و مردّد بودن در کار؛ یعنی، آن که اگر آدمی با تعقل و مشورت به ترجیح یکی از دو طرف رسید، دیگر جایی برای استخاره باقی نمیماند؛ ولی اگر با وجود اندیشه و مشورت به نتیجه‏ای نرسید، در این صورت میتواند استخاره کند.

استخاره به گونه ‏های مختلفی میشود انجام شود: با قرآن، تسبیح و یا استخاره ذات‏الرقاع که از استخاره‏های مجرب نزد برخی از علمای بزرگ بوده است. چگونگی استخاره به شکل‏های یاد شده در حاشیه مفاتیح‏الجنان آمده است.

غسل یا وضو داشتن هنگام استخاره، انجام استخاره در زمان و مکان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه به ویژه نزد قبر امام حسین(ع) رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بین استخاره و شرط کردن عافیت و آنچه در استجابت دعا مؤثر است از آداب استخاره شمرده شده است(جواهرالکلام، ج 12، ص 162).

قابل ذکر است یکی دیگر از انواع استخاره که انجام آن در هر کاری مطلوب است، به این گونه است که انسان هر کاری را که میخواهد انجام دهد در آن کار با خواندن نماز، دعای مخصوص و یا هر دعایی از خداوند طلب خیر کند و به سراغ انجام آن کار برود. به این گونه استخاره در بسیاری از روایات توصیه شده است.

 

 

 


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک