سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469751

  بازدید امروز : 41

  بازدید دیروز : 4

" منبری در فضای مجازی "

 
عاقل، با همانند خود الفت می گیرد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: قاسم میرشکاری ::: جمعه 95/11/8::: ساعت 3:12 عصر

متن خطبه های نماز جمعه 8 بهمن 95 بخش مزایجان

بسم الله الرحمن الرحیم......

عِبَادَ اللهِ أُوصِیکُمْ  و نفسی بِـتَــقْـوَى اللهِ  وَالْعَمَلِ بِطاعَتِهِ وَ اجْتِنابِ مَعْصِیَتِهِ …درابتدا ،خود حقیرم و شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا و پرهیز از گناه و انجام دستورات خداوند توصیه می‌کنم....   

. زیرا خداوند هستى را براى بشر آفریده و بشر را براى عبادت و عبادت را براى رسیدن به تقوا و تقوا را براى رسیدن به فلاح و رستگارى.

  یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏21 بقره

اى مردم! پروردگارتان که شما وپیشینیان شما را آفرید، پرستش کنید تا اهل تقوا شوید.

سؤال: چرا خدا را عبادت کنیم؟

پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:

* چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ» 

* چون تأمین کننده رزق و روزى و امنیت شماست. «فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْتِ الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» 

* چون معبودى جز او نیست. «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی» 

عبادت انسان، هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده. او نیازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمین کافر شوند او بى‏نیاز است: «إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ ...» چنانکه اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثرى ندارد.

با این‏که عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر این اداى تکلیف، پاداش مى‏دهد و این نهایت لطف اوست.

آنچه انسان را وادار به عبادت مى‏کند امورى است، از جمله 

1. توجّه به نعمت‏هاى او که خالق و رازق و مربّى ماست.

2. توجّه به فقر و نیاز خویش.

3. توجّه به آثار و برکات عبادت.

4. توجّه به آثار سوء ترک عبادت.

5. توجّه به این‏که همه هستى، مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما عضو ناهماهنگ هستى باشیم.

6. توجّه به این‏که عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه کسى برتر از او عشق بورزیم.

سؤال: در قرآن آمده است: «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» یعنى عبادت کن تا به یقین برسى. پس آیا اگر کسى به یقین رسید، نمازش را ترک کند؟!

پاسخ: اگر گفتیم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنایش این نیست که هرگاه دستت به شاخه رسید، نردبان را بردار، چون سقوط مى‏کنى. کسى که از عبادت جدا شد، مثل کسى است که از آسمان سقوط کند؛ «فَکَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ» به علاوه کسانى که به‏ 

یقین رسیده‏اند مانند: رسول خدا و امامان معصوم، لحظه‏اى از عبادت دست برنداشتند.

بنابراین مراد آیه، بیان آثار عبادت است نه تعیین محدوده‏ى عبادت.

آیات وروایات، براى عبادت شیوه‏ها وشرایطى را بیان نموده است که در جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون این آیه، اوّلین فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصل‏هایى را بیان مى‏کنیم تا مشخّص شود عبادت باید چگونه باشد:

1. عبادت مامورانه، یعنى طبق دستور او بدون خرافات.

2. عبادت آگاهانه، تا بدانیم مخاطب و معبود ما کیست. «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» 

3. عبادت خالصانه. «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» 

4. عبادت خاشعانه. «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» 

5. عبادت عاشقانه. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة» 

و خلاصه مطلب این‏که براى عبادت سه نوع شرط است؛

الف: شرط صحّت، نظیر طهارت وقبله.

ب: شرط قبولى، نظیر تقوا.

ج: شرط کمال، نظیر این‏که عبادت باید آگاهانه، خاشعانه، مخفیانه وعاشقانه باشد که اینها همه شرط کمال است. 

پیام‏ها:

1- دعوت انبیا، عمومى است و همه مردم را دربر مى‏گیرد. «یا أَیُّهَا النَّاسُ»

2- از فلسفه‏هاى عبادت، شکرگزارى از ولى نعمت است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ»

3- اوّلین نعمت‏ها، نعمت آفرینش، و اوّلین دستور، کُرنش در برابر خالق است.

 «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ»

4- مبادا بت‏پرستى یا انحراف نیاکان، ما را از عبادت خداوند دور کند، زیرا آنان نیز مخلوق خداوند هستند. «وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»

5- عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوا ایجاد نکند، عبادت نیست. «اعْبُدُوا ... لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»

6- به عبادت خود مغرور نشویم که هر عبادتى، تقوا ساز نیست. «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»

احکام  فلسفه و احکام خمس...

*چنانچه کسى در تمام آنچه که بیان شد، اشکال کند و آیه را در خمس غنایم جنگى منحصر کند، در پاسخ خواهیم گفت: به جز قرآن، روایات متعددى از ائمه علیهم السلام وارد شده است که به خوبى بر وجوب خمس درآمد دلالت مى کند و تمامى فقیهان شیعى نیز به آنها استناد جسته و در کتاب هاى فقهى خود ذکر کرده اند.

*گفتنى است که از سویى اکثر اهل سنت، خمس در غیر غنایم جنگى را انکار نموده اند و از دیگر سوى، دسترسى به صندوق زکات بر سادات بنى هاشم حرام شمرده اند در حالى که در بین این دسته نیز، همانند سایرین یتیم و مسکین به چشم مى خورند.

*اکنون این سؤال پیش مى آید، که فقراى سادات بنى هاشم، از چه بودجه اى امرار معاش کنند؟ با این اعتقاد که جنگ در تمام دوران زندگى و در همه جوامع پا بر جا و همیشگى نیست که بتوانند از خمس غنایم جنگى ارتزاق کنند.

*در تقریرات درس حضرت آیه اللّه بروجردى چنین آمده است:«درست است که آیه در مورد خاص نازل شده است؛ ولى هیچ گاه مورد، مخصِص نیست و دانشمندان اهل سنت هم ـ که خمس را در غیر غنایم جنگى انکار نموده اند ـ در این آیه، مورد را تخصیص دهنده و محدود کننده ندانسته اند، در حالى که آیه در غزوه بدر نازل شده، آن را شامل تمامى جنگ ها شمرده اند و اگر قرار بود مورد خاص، در آیه مخصص باشد، باید آن را محدود به جنگ بدر بدانند».

اللهم اغفر للمومنین و المومنات 


خطبه دوم


 عِبادَ اللهِ اُوصیُکُـمْ وَ نَفْسِی بِتَقْوَی اللهِ...توصیه به تقوا

مناسبتهای هفته: 

سه‏شنبه 12 بهمن 2 جمادی‏الاول بازگشت حضرت امام خمینى(ره) به ایران (1357 ه.ش) و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامى

حضرت امام خمینی‏(ره):

 دو ویژگى مهم انقلاب ما؛ اسلامى و مردمى ‏بودن‏

این انقلاب ویژگیهاى بسیار مثبت داشت و دارد. این انقلاب از باب این‏که یک انقلابى از خود ملت بوده است و مثل انقلابهاى دیگرى (نبود) که اکثرا یا همه، انقلابِ ملت مستقیما نبوده، بلکه گاهى حزبى در رأس بوده است و انقلاب کرده است و گاهى حکومتى بر حکومت دیگر قیام کرده است، بر ضد حکومت دیگر و او را سرنگون کرده است. انقلاب ایران نه مثل کودتاهاى دنیا است و نه مثل انقلابات دنیا، (بلکه) خودش یک انقلاب خاص است، انقلابى است از خود ملت با فریاد «الله اکبر» و با فریاد جمهورى اسلامى.

این دو خصوصیت که یکى خود ملت در صحنه حاضر هست و بود و یکى این‏که راه یک راه بود؛ یک راه اسلامى، این دو خصوصیت و دو ویژگى اسباب آن شد که بعد از این‏که این‏قدرتهاى شیطانى - که در ایران هدایت مى‏شد و همه قدرتها هم در دنبال آن بودند - به شکست رسیدند، (صحیفه امام، ج 14، ص 318)

? انقلاب باطنى ملت؛ عامل پیروزى انقلاب‏

آن‏چیزى که در اینجا حاصل شد و ما باید او را جزء معجزات حساب بکنیم، همان انقلاب درونى این ملت بود. 

(صحیفه امام، ج 19، ص 479)

? عوامل پیشبرد و ادامه انقلاب‏

1. حفظ تعهد به اسلام‏

آنچه باید به شما عرض کنم، این است که تا شما تعهد خودتان را به اسلام حفظ کردید و روابط خودتان را با همه قشرهاى ملت برادرانه کردید، این انقلاب محفوظ خواهد ماند و شما با برادران خودتان که افراد عزیز این ملت هستند، همدوش براى پیشبرد این انقلاب به پیش خواهید رفت و احکام اسلام را ان‏شاء‏الله در همه‏جا، در همه ایران اجرا خواهید فرمود.(صحیفه امام، ج 16، صص 17 - 18)

2. حضور رهبرى دینى‏

چنان‏چه همه ما، همه شما، همه ملت و خصوصا روحانیت و خطبا در صحنه نباشیم و حاضر نباشیم در قضایایى که مى‏گذرد، مطمئن باشید که با عدم حضور شما، به‏سر انقلاب آن خواهد آمد - و لو حالا در درازمدت هم باشد - که بر سر مشروطه آمد. حفظ اسلام یک فریضه الهى است، بالاتر از تمام فرایض، یعنى هیچ فریضه‏اى در اسلام بالاتر از حفظ خود اسلام نیست. (صحیفه امام، ج 15، صص 229 - 330)

3. حضور در صحنه مردم‏

حضور شما در صحنه، امید این‏را مى‏دهد که نه توطئه‏هاى داخلى موفق بشوند به آن طرحهاى شیطانى خودشان و نه هجوم خارجى بتواند به این ملت آسیب برساند.(صحیفه امام، ج 14، ص 284) 

4. ساده‏ زیستى دولتمردان‏

 (صحیفه امام، ج 16، ص 19)

5. اتحاد و وحدت کلمه‏

توجه داشته باشیم که آنچه ما را پیروز کرد، آن‏که ما را با دست تهى پیروز کرد، این اجتماع ابدان و اجتماع ارواح و وحدت کلمه و وحدت مقصد بود (صحیفه امام، ج 14، ص 155)

امام خامنه‏اى(مدظله‏العالى): «جان فدا کردن، به زبان آسان است، انسان خب مى‏گوید که ما جانمان را مى‏دهیم، آنوقتى که در مقام عمل مواجه مى‏شود با مرگ، جور دیگرى است، خیلى سخت است.» (31/5/95)

برج 17 طبقه پلاسکو در قلب تهران که اولین بنا، با اسکلت فلزى در تهران در نوع خودش شناخته مى‏شد، پس از 52 سال عمر، در حادثه آتش ‏سوزى مهیبى به‏ طور کامل فرو ریخت. حادثه ‏اى در اوج تلخى و تأثر که ناباورانه ملت بزرگ و نوع‏دوست میهن اسلامى را در سوگ فرزندانى از تبار ایثار و فداکاری نشاند، خاطره‏ای کم‏ نظیر که نشانی از کربلای چهار در عرصه دفاع مقدس داشت و باعث گردید تا دلاورمردانى از خطه آتش، با بالهاى سوخته تا عرش پرکشیدند و بعضا همچون شهیدان گمنام، بدون به‏جاى گذاردن هیچ اثر و نشانی از تن خویش به‏ سوى افلاک اوج گرفتند و براى همیشه نام و نشان و خاطره‏ فداکاری‏شان در دفتر پرافتخار مجاهدات و جانفشانى ملت بزرگ ایران جاودانه و ماندگار ماند.

حادثه جانسوز و غم‏بار پلاسکو، هرچند در اوج تلخى بود اما از جهاتى پیامها، هشدارها، درسها و عبرتهایى را فراسوى دیدگان همه، به‏ویژه مدیران و مسؤولان امر به‏ جای گذارد که امید مى‏رود به‏دور از هرگونه حب و بغض سیاسى و بهانه‏گیرى‏هاى مشمئزکننده‏اى که به ‏حق، توده مردم را نیز خسته و گلایه‏ مند ساخته است، مورد توجه قرار گیرد که البته به مواردى از آن اشارت مى‏رود:

1. ضرورت تجلیل شایسته از خانواده عظیم و فداکار آتش‏نشان کشور 

2. ضرورت ایمن‏سازى بناها و ساختمانها؛ تمامى نهادهاى حاکمیتى اعم از قضایى، اجرایى و تقنینى باید به‏نحوى در جهت بهبود وضعیت ایمن‏سازى بناهاى تجارى و مسکونى، بدون کمترین ملاحظه‏اى، همکارى کنند و در این‏راستا همراهى و همکارى مردم نیز از اهمیت ویژه‏اى برخوردار مى‏باشد

3. ضرورت هوشیارى آحاد مردم شریف و مدیران و مسؤولان امر در برابر القائات و شایعات بیگانگان و عوامل داخلى و خارجى؛ آنان که همواره منتظرند در داخل کشورمان کوچک‏ترین اتفاقى بیفتد و با شگردهاى مرموز رسانه‏اى در جهت تخطئه مسؤولان نظام اسلامى سوءاستفاده نموده و نمکى بر زخم‏ ملت ایران بپاشند. البته از دشمنان سیلى‏خورده انقلاب اسلامى جز این‏هم انتظار نمى‏رود، تا جایى دامنه سوءاستفاده را پیش بردند که نتانیاهوى جلاد نیز ابراز احساسات نمود. این در حالى است که هم‏چنان به آدم‏کشى و تعرض به قبله اول مسلمین در فلسطین مظلوم ادامه مى‏دهد.

گلایه از مدیران و مسئولانی است که نان بیت المال نظام اسلامی را می خورند ولی احمقانه یا خائنانه همنوا و هم صدا با دشمنان قسم خورده و برخلاف نصیحت و امر و دستور صریح مقام معظم رهبری امام خامنه ای رهبر مقتدر مظلوم مبنی بر رسیدگی بی حاشیه به حادثه دیدگان در قالب پیام تسلیت که نه تنها تسلیت نیست بلکه خود خنجری بر قلب داغدیده ملت است کسانی هستند که خود از عهده ی دهیاری یک روستای کوچک هم بر نمی ایند ولی به مرده خوری سیاسی می پردازند و نشانه اثبات این خباثت اینکه در حادثه قطار مشهد که عده زیادی در آتش سوختند و حتی بعض مدیران از شذت خجالت و یا به دلیل سیاست استعفا دادند هیچ پیام تسلیتی صادر نکردند    

4. ضرورت پیشگیرى از حوادث مشابه؛ 

5. جبران تلخى حادثه پلاسکو جز به فضل و کرم الهى امکان‏پذیر نیست اما جاى تقدیر و تشکر است از آحاد مردم نوع‏دوست و شریف ایران اسلامى که از همان لحظات اولیه تا تشییع جنازه شهداى عرصه فداکارى و ایثار در آینده، ضمن دعا و ابراز همدردى با مصیبت‏دیدگان حادثه، به یارى امدادگران و حتى مال‏باختگان و... شتافتند و به‏حق زیباترین جلوه‏ها و صحنه‏هایى از همدلى و مهربانى را به نمایش گذاردند و به‏جاست که بگوییم پلاسکو اگرچه دیگر حضور فیزیکى ندارد اما با خاطرات تلخ و شیرینى که در قلب تهران ثبت کرد، همراه با درسها و عبرتهاى فراوان، به برکت شهداى همیشه جاویدش، براى همیشه زمان، جاودانه و ماندگار و راست‏قامت و زنده خواهد ماند.

مسایل داخل بخش مزایجان

تشکر از مدیرکل محترم صدا و سیمای مرکز فارس ومعاونت محترم فنی   ایشان و افراد مسئول و غیر مسئول جهت تکمیل تجهیزات دریافت دیجیتال شبکه های رادیو و تلویزیون جا دارد تشکر ویژه داشته باشم از گروه های مردمی که پیگیر مطالبات مردمی و به حق خودشان هستند هر چند تعدادشان کم است ولی کارشان موثر است و باید هم مسئولین و هم مردم قدردان این افراد باشند و مورد حمایت قرار دهند و خدا ناخواسته مورد تهدید و تعقیب نباشند و ان شاالله بقیه خواسته های مردم که وعده های چندین ساله مسئولین محترم هم هست هر چه سریعتر تحقق یابد اگر همین عزم و توجه استمرار یابد و لج بازی کودکانه در کار نباشد ان شاالله وعده روشن نمودن علمک گاز در شهر مزایجان در دهه فجر که اخیرا در رسانه ها منتشر نمودند عملی گردد اینکه می گویم شهر مزایجان چون هم مرکز بخش است و هم شهر است و جمعیت زیادی را در خود دارد و هم تقریبا با دو روستای بادبر و چنارسوخته آخرین نقطه بخش است و به قول معروف چون که صد آمد نود هم پیش ماست و با عملی کردن این قول تمام بخش هم زمان از نعمت گاز بهره مند می شوند

همچنین وعده های دیگر مثل جاده سروستان مزایجان و مزایجان به سرچهان که چندین بار از سال 92 تاکنون وعده زماندار بهره برداری را دادند و مرکز جهاد کشاورزی بخش و پوشش انهار که درختان زیادی که بعضا بخش عظیمی از سرمایه افراد بوده قطع شده و تکمیل ساختمان بخشداری و تهیه خودرو اختصاصی بخشداری که همین جا جا دارد یادخیر کنیم از بخشدار سابق که حداقل در بحث شرکت مستمر در نمازجمعه جای خالی ایشان پر نشده مردم توقع دارند مسئولین در نمازجمعه شرکت کنند اینطور نباشد که فقط زمان های خاصی جهت بهره برداری های خاص فقط حضور پیدا کنند یا مثلا توقع داشته باشند اگر از ایشان فقط تمجید شود بیایند چه عیب دارد موقع بیان انتقادات هم حضور داشته باشند نه اینکه فقط به حضور در یک مسجد بسنده کنند که برای مردم سایر محله ها شبهات و گلایه هایی  پیش بیاید و خدای نخواسته زمینه ساز تفرقه بین مردم یک شهر و بخش شود در صورتیکه نمازجمعه متعلق به همه بخش است و از این آسیب ها  مصون هستید.   که ما از همین جا رسما ان شاالله همه مسئولین را برای جمعه  آینده که مراسم افتتاح ساختمان دفتر امام جمعه می باشد دعوت می نماییم که حضور پیدا نمایند و شما مردم هم حدود دو ساعت قبل از نمازجمعه تشریف بیاورید و سوالات خود را از مسئولین بپرسید

مردم ما می دانند که دولت در شرایط  سخت خدمات را ارائه می دهد ولی نگرانی و گلایه مردم آنجاست که در همین شرایط سخت تبعیض ببینند مثلا یکی دیگر از نیازهای مردم شبانه روزی شدن درمانگاه است که اتفاقا بارها توسط مسئولین مختلف وعده داده شده و اورژانس شهری که از وعده های عمل نشده می باشد در حالی که در اخبار می بینند و می شنوند که یک شهرستان اورژانس هوایی دارد و مردم نماینده خود و مسئولین شهرستان خود را با این اتفاقات مقایسه می کنند

 اللهم اغفرللمؤمنین والمؤمنات......


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک