سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469900

  بازدید امروز : 75

  بازدید دیروز : 115

" منبری در فضای مجازی "

 
آنکه را دانش نیست، هدایت نیست . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: قاسم میرشکاری ::: جمعه 95/8/7::: ساعت 4:34 عصر

 

خطبه اول

عِبَادَ اللهِ أُوصِیکُمْ  و نفسی بِـتَــقْـوَى اللهِ  وَالْعَمَلِ بِطاعَتِهِ وَ اجْتِنابِ مَعْصِیَتِهِ …درابتدا ،خود حقیرم و شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا و پرهیز از گناه و انجام دستورات خداوند توصیه می‌کنم....  )  امام زین العابدین علیه‌السّلام:

«ابنَ آدمَ ، إنّکَ لا تَزالُ بخَیرٍ ما کانَ لکَ واعِظٌ مِن نَفْسِکَ ، و ما کانَتِ المُحاسَبَةُ مِن هَمِّکَ»«اى فرزند آدم ! تا زمانى که خود واعظ خویش باشى و به محاسبه کردار خویش بپردازى، پیوسته در خوبى به سر خواهى برد»تحف العقول، ص280؛ میزان الحکمه: ج3، ص79 

سبک زندگی اسلامی

 درادامه بحث سبک زندگی عرض کردیم باید از اهل بیت رسول الله الگو بگیریم و یکی بهترین مکاتب درس آموزی مکتب عاشوراست

که هفته پیش در مورد یکی از درسهای قیام امام حسین که امر به معروف و نهی از منکر است در قالب بیان موانع تحقق این دو واجب الهی عرض کردیم.

درس دیگر موضوع عاقبت بخیری می باشد که از محضر امام سجاد در صحیفه سجادیه هم طبق قراری که داشتیم بهره می بریم

طبق آموزه های اسلامی یکی از مهمترین دعاهایی که انسان باید بکند عاقبت به خیرى است همانگونه که امام سجاد علیه السلام در دعاى مکارم از خداوند می خواهند او را به راه حق هدایت کند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَتِّعْنِى بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِیقَه حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا» (صحیفه سجادیه/ دعاى 20)

عاقبت به خیری آنقدر با اهمیت است که یکى از درخواست ها و دعاهاى اولیاى خدا، مسلمان مردن است. همان گونه که حضرت یوسف علیه السلام از خداوند مى خواهد که مسلمان بمیرد: «تَوَفَّنِی  مُسْلِماً» (یوسف/ 101) خدایا مرا مسلمان بمیران.

انسانی که تا لحظه آخر عمر خود دینش را حفظ  و از ولی خدا اطاعت کند عاقبت به خیر خواهد شد. همانگونه که حضرت ابراهیم و یعقوب به فرزندان خود سفارش مى  کنند که «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» نمیرید مگر اینکه مسلمان یعنى تسلیم پروردگار باشید. (بقره، 132)

عاقبت به خیری، سوال حضرت علی از پیامبر

حضرت امیرالمومنین علیه السلام که از اولین کسانی بود به پیامبر ایمان آورد و بر پشت سر او نماز اقامه نمود و در ادامه، هیچ لحظه ای پیامبر خدا را تنها نگذاشت و تا آخرین توان خود از پیامبر صلوات الله حمایت و حفاظت نمود، وقتی که نبی اکرم به او خبر از شهادتش داد اولین سوالی که امیر المومنین نمودند سوال از عاقبت خودش بود: «افِى سَلَامَهٍ مِنْ دَیْنِى» (شرح نهج البلاغه/ ج 4/ ص 107) آیا وقتى که ضربت مى خورم دینم سالم است؟ و عاقبت به خیر می باشم؟

سوال حضرت علی علیه السلام از پیامبر صلوات الله علیه نشان دهنده اهمیت و توجه اولیاء خدا به سرانجام امور خود می باشد همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید مومنان از خدا عاقبت به خیری می خواهند و می گویند: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَه إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» خدایا! دل هاى ما را بعد از آنکه هدایت نمودى، منحرف مساز. (آل عمران/ 8)

خواسته انسان های باهوش و بلند همت

اگر انسانی زرنگ باشد به دنبال لذت پایدار و منفعت بیشتر می رود و هرگز بیشتر را رها نمی کند و به دنبال لذت زودگذر و کم برود همانگونه که امیرالمومنین (علیه السلام) فرموده اند: «لَا خَیْرَ فِى لَذَّهٍ مِنْ بَعْدِهَا النَّارُ» خیرى در لذت هایى که بعدش جهنم است نیست.

اگر به صحنه کربلا نگاه کنیم دو لشکر می بینیم؛ یک گروه افرادی هستند که لذت همیشگی را رها و به دنبال دنیای گذرا رفتند و به قتل امام زمان خود راضی شدند و لعن همیشگی دنبال خود آوردند، ولی گروه مقابل افرادی هستند که رضوان و رضایت خدا و ولی او را به لذت و زندگی این دنیا ترجیح دادند و در راه حسین علیه السلام شهید شدند.

انسان بلند همت باید بداند که این دنیا نابود شدنی است و آنچه نزد خداست همیشگی و پایدارمی ماند همانگونه که خداوند فرموده است:  «ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ» (نحل/ 96)

شخص بلند همت همیشه به فکر عاقبت به خیر شدنش می باشد و مسیر حق را طی می کند همانگونه که مشهور است امام حسین علیه السلام در منزل ثعلبیه به فرزند خود خبر از شهادت کاروانش داد . علی اکبر از او سوال نمود آیا ما در مسیر حق هستیم ((یا ابت افلسناعلی الحق))؟ که امام در جواب فرمود بله ما برحقیم، که علی اکبر علیه السلام فرمود:(( اذا لا نبالی بالموت)) حالا که برحقیم از مرگ باکی ندارم. (مقتل الحسین  خوارزمی، ج 1، ص 226)

عمر سعد هم مسلمان بود و هم امام حسین علیه السلام را می شناخت ولی آن چیزی که باعث شد او به قتال با امام راضی شود حب مال و حب ریاست بود که خداوند اینها را به حیوان تشبیه نموده است.حیواناتی که به فکر دنیا هستند

خداوند در قرآن افرادی که فقط به فکر این دنیا بوده و عاقبت 

 

به شر شده اند را همچون حیواناتی می داند که فقط به فکر خوردن هستند: «یَتَمَتَّعُونَ وَ یَأْکُلُونَ کَما تَأْکُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْوىً لَهُمْ» (سوره محمد، آیه 12)

با تامل و تفکر در حادثه عاشورا افرادی را خواهیم دید که به ظاهر مسلمان بوده و اعمال عبادی اسلام را انجام می دادند ولی بخاطر حب مال، دست به شمشیر برده و نوه پیامبر اسلام صلوات الله علیهم را به شهادت رساندند.

یکی از افراد شقی و ظالم عمر سعد است که ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین نوشته است: وقتی ابن زیاد پیشنهاد داد به عمرسعد برای مبارزه با امام حسین علیه السلام او قبول نمی کرد ولی ابن زیاد به او پیشنهاد حکومت ری در قبال جنگیدن با امام حسین علیه السلام را می دهد و عمر سعد یک شب مهلت می گیرد تا تفکر کند و روز بعد قبول می کند .

عمر سعد هم مسلمان بود و هم امام حسین علیه السلام را می شناخت ولی آن چیزی که باعث شد او به قتال با امام راضی شود حب مال و حب ریاست بود که خداوند اینها را به حیوان تشبیه نموده است.

قرآن و اهل بیت، وسیله عاقبت بخیری

اگر انسان بخواهد عاقبت به خیر بشود همانگونه که هر روز در نماز از خداوند می خواهیم که ما را هدایت کند و از راه کسانی که غضب کرده است بر آنها نجات دهد، باید اول به ولایت و ریسمان الهی متمسک شود که پیامبر در حدیث ثقلین فرمودند: « إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بعدی «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد.

یکی از درس های عاشورا لزوم استقامت در دین و حرکت کردن در مسیرحق تا لحظه آخر می باشد و باید در مجالس ابی عبدالله علیه السلام از خداوند و اهل بیت بخواهیم تا در مسیر حق ثابت قدم بمانیم و عاقبت به خیربشویم، همانگونه که خداوند می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ ..» کسانى که گفتند خداى ما پروردگار ما خداست  و در این عقیده پایدار بودند فرشتگان بر آنان نازل مى  شوند. (فصلت/ 30)

همانگونه که وقتی امام حسین علیه السلام تصمیم گرفت به سوی عراق حرکت نماید برخاست و خطبه ای ایراد کرد و فرمود: اَلْحَمْدُلِلّهِ ما شاءَ اللّهُ، وَ لا قُوَّهَ اِلاّ بِاللّهِ، وَ صَلَّى اللّهُ عَلى رَسُولِهِ، خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَهِ عَلَى جِیدِ الْفَتَاةِ.... خط مرگ بر فرزندان آدم حتمی و کشیده شده، مانند گردنبند بر گردن و سینه ی دختران و زنان جوان، (یعنی مرگ را مانند گردنبند بر گردن فرزندان آدم انداخته اند). لهوف ، سید بن طاووس رحمة الله )

امام علیه السلام در این خطبه مردن و از این دنیا رفتن را یادآوری کردند تا افراد با یاد مرگ بر هوای نفس خود کنترل و مسیر حق که همان حمایت از ولایت و تبعیت از امام علیه السلام بود را انتخاب نمایند.   کلام پایانی

یکی از درس های عاشورا لزوم استقامت در دین و حرکت کردن در مسیرحق تا لحظه آخر می باشد و باید در مجالس ابی عبدالله علیه السلام از خداوند و اهل بیت بخواهیم تا در مسیر حق ثابت قدم بمانیم و عاقبت به خیربشویم، همانگونه که خداوند می فرماید: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ ..» کسانى که گفتند خداى ما پروردگار ما خداست  و در این عقیده پایدار بودند فرشتگان بر آنان نازل مى  شوند. (فصلت/ 30) 

 

 

خطبه دوم

 

عِبادَ اللهِ اُوصیُکُـمْ وَ نَفْسِی بِتَقْوَی اللهِ...توصیه به تقوا

« عدم تسامح در مورد حق »

امام على علیه السلام:

لا تُداهِنُوا فی الحقِّ إذا وَرَدَ علَیکُم و عَرَفتُمُوهُ فَتَخسَرُوا خُسراناً مُبِیناً؛

هرگاه با حق روبه رو شدید و دانستید که حقّ است، درباره آن مسامحه نکنید که به سختى زیان خواهید دید.

تحف العقول، ص150؛ حکمت نامه بسیج، ص160

مناسبتهای هفته: 

شنبه    8 آبان/27 محرم‏الحرام

شهادت محمدحسین فهمیده، دانش‏آموز بسیجى 13 ساله (1359 ه. ش)

روز نوجوان‏ و بسیج دانش‏آموزى‏ - روز پدافند غیرعامل

دوشنبه/10 آبان/29 محرم‏الحرام    

شهادت آیت‏الله سیدمحمدعلى قاضى طباطبایى(ره)، امام جمعه تبریز (اولین شهید محراب) توسط منافقین (1358 ه.ش)‏‏

مقام معظم رهبری(مدظله العالی):‌

ائمه‌جمعه علاوه بر بیان مسائل روز باید هدایتگرى سیاسى و فرهنگى هم بکنند

چه کسانى در همه کشور، مردم را به حرکت دائمى وامى‌دارند؟ ائمه جمعه. مسؤولان انقلاب در سرتاسر کشور، ائمه جمعه‌اند. پایگاههاى هدایت و رهبرى مردم در سرتاسر کشور، ائمه جمعه‌اند. سنگرهاى دفاع معنوى در مقابل دشمنان در سطح جامعه، ائمه جمعه‌اند. اگر امامت جمعه و این دستگاه و نمازهاى جمعه از انقلاب گرفته بشود، یقینا لطمه‌اى سخت به انقلاب خواهد خورد.(7/3/1369)

سه‏شنبه/11 آبان/1 صفر

ورود کارو

 

ان اهل بیت امام حسین(ع) به شام (61 ه.ق)‏‏

پنج‏شنبه/13 آبان/3 صفر    

ولادت حضرت امام محمد باقر(ع) به روایتى (57 ه.ق)

بازداشت و تبعید حضرت امام خمینى(ره) به ترکیه (1343 ه.ش)

تسخیر لانه جاسوسى آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (1358 ه.ش)روز ملى مبارزه با استکبار جهانى‏ - روز دانش‏آموز‏

در 13 آبان 43، مأموران رژیم شاه، حضرت امام (ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در 13 آبان 57، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران، راه پیمایی کردند، ولی رژیم طاغوت، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید. در 13 آبان 58، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بنابراین، مجلس شورای اسلامی، این روز را بنام روز «ملّی مبارزه با استکبار» نام گذاری کرد. تسخیر لانه جاسوسى آمریکا در تهران از ابتدا با حمایت حضرت امام مواجه گردید. امام تصرف لانه جاسوسى توسط دانشجویان را «انقلاب دوم» لقب دادند و در سخنانى، از این اقدام حمایت کردند

بین الملل و جهان اسلام

امام خمینی(ره): «اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‏ریختند، او را سیل می‏برد.»

موصل اکنون نماد وحدت و انسجام ملتى مقاوم در برابر جبهه مرموز و مشترک استکبار و تکفیر درآمده است، در یک‏سو جیره‏خواران و گول‏خوردگان داعشى به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستى، دامن این بخش از جهان اسلام را زخمى و خونین ساخته‏اند و در طرف دیگر جبهه‏اى مصمم و استوار با مشارکت ارتش و الحشدالشعبى شیعه و سنى و ایزدى و مسیحى و طوایف کردى و عربى که دوشادوش هم با عزمى انقلابى و عرقى ملى در جهت یکپارچگى کشور عراق، آزادى موصل را اراده کرده‏اند.

به فضل الهى با تقویت جبهه موحدان راستین در سطح بین‏المللى، زمینه محو اسرائیل و رسوایى آمریکا و اذنابشان در جاى‏جاى عالم فراهم‏تر خواهد گردید. ان‏شاءالله‏.

روضه 

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّهَ اللَّهِ فی اَرْضِهِ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقُومُ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْعُدُ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصَلّى وَ تَقْنُتُ

الان کجای عالم شرف حضور داری اقاجان ... کجا داری نماز میخوانی ... کجا داری گریه می کنی ... کجای عالم داری برای ما دعا می کنی ... کجای عالم داری برا ما استغفار می کنی ؟؟؟ اونی که ما گریه کنا می فهمیم اینه ،الان تو کوفه با عمه جانت زینب داری همراهی می کنی ... 

"السلام علیک یا اباعبدالله"

بی شک گدای خانه ات آقا شود حسین

هر قطره زود پیش تو دریا شود حسین

فیض گدایی تو به هر کس نمی رسد

باید که زیر نامه اش امضا شود حسین

در روضه ها به قرب خداوند میرسیم

شب های هیئتت شب احیا شود حسین

*امام رضا فرمود:مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحیى فِیهِ أمرُنَا" هرکی تو مجلس ما اهل بیت شرکت کنه"لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَمُوتُ القُلُوبُ" قلبش نمی میره،دل مرده نمیشه" حسین جان اگه ما تو رو نداشتیم دل مرده بودیم"همین که خسته از گناه آلودگی میشم تا میام تو مجلس تو زنده میشم*

*پیرمردا و محاسن سفیدا باید اینو بگن*

از کودکی تا دم مرگم به روی لب

تنها حسین بوده و تنها شود حسین ...

ای کاش وقت مردن من وقت احتضار

ذکر مدام بر لبم آن جا شود حسین ...

*34 سال زین العابدین آب می دید گریه می کرد،غذا میدید گریه می کرد،هی میفرمود:"قُتَلِ ابْنُ رَسُولِ اللهِ جایِعا"ًیعنی بابام حسین و گرسنه کشتن؛ "قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللهِ عَطْشاناً" بابامو تشنه کشتن" این روزا قافله داره میرسه شهر شام ..." شامی که قریب 40 سال،کینه امیر المومنین و مردمش به دل داشتن"آخ بمیرم ،قبل از اینکه اهل بیت وارد بشن سه روز شهرو زینت کردن ..."کوچه هاشو آب و جارو زدن،مردم به هم تبریک گفتن،لباس نو به تن کردن"شهر و چراغونی کردن؛زن های رقاصه و آوازه خوان رو آوردن"مگه چه خبره؟

سهل صاعدی میگه من از بیت المقدس میومدم،دیدم شهرو زینت کردن، میدونستم این روزا مردم شام عیدی ندارن،پرسیدم این چه عیدیه که من خبر ندارم؟گفتن مگه خبر نداری یه مشت خارجی رو دارن میارن ..." یا صاحب الزمان"اگه میخوای ببینی بیا دم دروازه شهر ..."

نوشتند 500 هزار نفر به تماشا اومده بودن"آخ بمیرم،همه نوشتن صبح زود قافله وارد شهر شد"از دروازه ساعات تا مجلس یزید چندتا کوچه بیشتر نبود،اما همه نوشتن غروب بود که اسرا رو وارد مجلس یزید کرد" یعنی انقده ازدحام جمعیت ....،مانع شده بود" زن های رقاصه میزدن و میرقصیدن " سرای بریده بالا نیزه" زین العابدین تو غل و زنجیر "آتش به عمامه افتاد تصور کنید با دستای بسته....

*آخ یکی طعنه میزنه،از بالای بام یه عده دارن سنگ میزنن ..." خار و خاشاک دارن بر سر اهل بیت میریزن" یاصاحب الزمان یه وقت دیدن سر بریده شروع کرد قرآن خواندن ....

"أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً .... " ق

 

اری قرآن محترمه ..."علی لب های قاری قرآن رو می بوسید ..." اما من یه قاری خاکی میشناسم،تا قرآن خواند،سنگ ها بر اون  لب و دندان ..." اخ بمیرم ...حسین ....   بابا قرآن می خونه،سنگا به اون لب میخوره

*خدا نیاره هیچ دختری کتک خوردن باباشو ببینه،اونقده تو این کوچه ها سنگ زدن که تو بعضی نقل ها داره خود سر بریده به زبان درآمد،فرمود: انا المظلوم" من نمیدونم بعضی از نانجیبا با چه سنگی سر ابی عبدالله رو میزدن که بارها سر از روی نیزه جلوی چشم بچه ها به زمین افتاد ...."

ای حسین .....


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک