سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469770

  بازدید امروز : 60

  بازدید دیروز : 4

" منبری در فضای مجازی "

 
علم راه عذر بر بهانه جویان بسته است . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ::: جمعه 94/9/27::: ساعت 4:6 عصر

نمازجمعه در ایران 

این سنت اسلامی، قبل از انقلاب اسلامی، در دوره صفویان، که نخستین حکومت مستقل و منظم شیعی است، از بیشترین رونق ظاهری برخوردار بود و یکی از مهم ترین عوامل آن، توجه جدی فقیه بزرگ مرحوم محقق کرکی، به نماز جمعه بود. پس از صفویان، نمازجمعه اهمیت خود را از دست داد و این روند ادامه داشت تا اینکه در دوره پهلوی، نه تنها نماز جمعه به فراموشی سپرده شد، بلکه با آن به مخالفت برخاستند. با ظهور انقلاب اسلامی، این سنت دیرپای محمدی(ص) احیا و جایگاه ویژه خود را پیدا کرد .

احیای واقعی نمازجمعه در ایران، یکی از دست آوردهای عظیم انقلاب کبیر اسلامی ایران است و ما آن را مانند بسیاری از برکات، مدیون حضرت امام(ره) هستیم. حضرت امام(ره) در کتاب «کشف الاسرار» که در اولین سال های سلطنت  محمدرضا شاه انتشار یافت، اشاره کوتاهی به مسأله نمازجمعه کردند، ولی در کتاب «تحریرالوسیله» که در زمان تبعید به ترکیه تألیف فرمودند، به طور مشروح پیرامون آن مسایلی را ذکر کردند.

یکصد و پنجاه و چهارمین نماز جمعه ی بخش مزایجان هم به لطف ایزد باری تعالی ، به امامت حجه الاسلام میرشکاری امام جمعه ی بخش ، در مصلی نماز جمعه برگزار گردید .

خطبه اول :

امام جمعه ابتدا همگان را به تقوای الهی و پرهیز از گناه و معصیت توصیه کرد و سپس بیان داشت که : تقوا موجب ورود به بهشت است. وی گفت : محدث نوری در کتاب مستدرک الوسایل جلد هشتم صفحه ی 441 با اشاره به حدیثی ازرسول اکرم (ص) می فرماید:

بیشترین چیزی که امتم را وارد بهشت می کند دو چیز است 1- تقوا 2- خوش اخلاقی .

ایشان در ادامه ی سلسله مطالب سبک زندگی دینی اسلامی ، به آداب معاشرت پرداخت و عنوان کرد : این ویژگی یکی از مهمترین  ارکان سبک زندگی دینی اسلامی است وبه آن بسیار تاکید شده است و در کتب اسلامی فصلی مستقل برای آداب معاشرت در نظر گرفته شده است . وی هچنین گفت موضوعات مطرح شده در بحث آداب معاشرت شامل مواردی است از جمله : 1- معاشرت با نفس خویش 2- معاشرت با مردم 3- معاشرت با خانواده 4- معیارهای معاشرت با مردم 5- تشویق به دوستی و محبت وخوشرفتاری با مردم 6- انتخاب دوست و دوستی ورزیدن .

ایشان به موضوع معاشرت با نفس خود پرداخت و گفت: از پیامبر گرامی اسلام(ص) سوال شد : راه  شناخت حق چیست ؟ فرمودند : شناخت نفس خویش . همچنین سوال شد که راه شناخت نفس چیست ؟ فرمودند : کمک گرفتن از حق(خدا) برای کنترل نفس .

امام جمعه همچنین در مورد اینکه چگونه با نفس خود معاشرت کنیم ، به بیان حدیثی از امام صادق (ع ) پرداخت که ایشان می فرمایند: قلبت را همچون همنشینی نیکوکار یا همانند فرزندی نیک قرار بده وعمل خود را نیز مانند پدری که از او  پیروی می کنی ، قرار بده ، همچنین  نفست را همانند دشمنی بدان که با او می جنگی و دارایی ات را مانند امانتی  بدان که  باید آنرا برگردانی .

خطبه دوم :

خطیب محترم جمعه در ابتدای این خطبه فرمود: تقوا عامل عزت انسان است .وی به حدیث  رسول خدا (ص) اشاره کرد که : هر کس اراده کند که نزد دیگران عزیز باشد ، تنها راه آن تقواست .

امام جمعه به هفته ی گذشته،  سالروز شهادت امام رضا (ع) و حضور حماسی مردم در پیاده روی میثاق با ولایت  اشاره کرد و گفت :

این برنامه ها نشانه ی عشق به اهل بیت (ع) میباشد و ازهمگان تقدیر و تشکر بعمل آوردند .

سپس ، ایشان به بیان مناسبت ها ی هفته پرداخت:

جمعه بیست و هفتم آذر ماه ، سالروز شهادت دکتر مفتح می باشد که به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است . حاج آقا میرشکاری بیان داشت :با وحدت به خیلی از از موفقیت ها رسیده ایم و ان شاالله به سوی تعالی جامعه حرکت کنیم  .

یکشنبه بیست و نهم آذر ماه ، سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) می باشد. ایشان پس از 28 سال در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری در شهر سامرا به دست معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید .

امام جمعه با اشاره به ایام انتخابات گفت : کاندیداها مواظب باشند که لایق این مقام باشند ، توانایی این پست راداشته باشند وبدانند که بهتر از آنها کسی نیست ، زودتر از موعد مقرر تبلیغ نکنند ،آخرت را برای دنیای خود و دیگران خراب نکنند و با هدف رضای خدا و خدمت به مردم گام در این مسیر بگذارند . وی گفت : آنچه در این انتخابات مهم است ، حفظ منافع ملی است .

ایشان همچنین به حوادث اخیر و شیعه کشی ها به دست وهابیون در لبنان و پاکستان ، نیجریه ، جمهوری آذربایجان ، یمن و عراق پرداخت و عنوان کرد : ریشه ی این جنایات ، توطئه ی آمریکا ، اسرائیل و عربستان می باشد . و اهداف آنها دراصل 1-  مقابله با بیداری اسلامی 2- ایجاد کمربند امنیتی برای رژیم اشغالگر قدس 3- جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه 4-مقابله ی با جنبش مقاومت در بحرین ، لبنان ، عراق ، سوریه و....5- به سقوط کشاندن حکومت های مردمی در عراق و سوریه 6- مقابله با تشیع 7- احساس خطر از مراسم پیاده روی اربعین  ، می باشد .

حجه الاسلام میر شکاری در انتها به حمله به منزل شیخ زاکزاکی ، رهبر شیعیان نیجریه  اشاره کرد و گفت که ایشان در جمله ای گفته است که : راه حل رهایی از مشکلات جوامع اسلامی ، پیروی از آرمانها و خط امام خمینی ( ره) می باشد . وی در وصف ایشان گفت : ایشان افراد زیادی را به تشیع دعوت کرده ، پدر چهار شهید می باشد ، پیروآرمانهای امام خامنه ای (مدظله العالی) بوده و ناشرعشق به ائمه اطهار (سلام الله علیها) می باشد.

در خاتمه هم ،نماینده ولی فقیه در بخش مزایجان ،نمازگزاران را به راهپیمایی در حمایت از شیعان نیجریه پس از اقامه نماز دعوت کرد .


 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک