سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469833

  بازدید امروز : 8

  بازدید دیروز : 115

" منبری در فضای مجازی "

 
چون کارها همانند شود یکى را بر دیگرى قیاس کردن توانست و پایان آن را از آغاز دانست . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ::: شنبه 94/9/21::: ساعت 9:36 صبح

تاریخچه نمازجمعه 

اولین نماز جمعه از طرف حضرت پیامبراکرم(ص) در روز اول ماه ربیع الاول، در پایان هجرت، از مکه به مدینه برگزار گردید، و مکان آن در وادی «رامونا» بود که بعدها مسجدی به نام «جمعه» در آنجا ساخته شد. این مطلب که اولین نماز جمعه اسلام از طرف  پیامبراکرم(ص) در آستانه تأسیس اولین دولت اسلامی برگزار شد، برای ما بسیار اهمیت دارد و پیوند نزدیک و عمیق بین نماز جمعه با امور سیاسی و حاکمیت اسلام را به خوبی نشان می دهد و می توان گفت برگزاری نمازجمعه، تجلی مهمی از حاکمیت اسلام بوده است. نظر به این که حکومت و ولایت، از دیدگاه شیعه، حق ائمه اطهار(ع) است، برگزاری نمازجمعه به عنوان تجلی حاکمیت مشروع در اسلام نیز از حقوق و وظایف ائمه اطهار(ع) می باشد، اما در طول تاریخ، به علت تحولات نامطلوبی که در حکومت اسلامی بوقوع پیوست، اکثر ائمه(ع) به استثناء مولای متقیان حضرت علی(ع)، از برگزاری نمازجمعه محروم شدند.

یکصد و پنجاه و سومین نماز جمعه بخش مزایجان نیز در فضایی سرشار از خلوص و معنویت وحضور پرشورو باشکوه نمازگزاران از سراسر بخش ، در روز جمعه بیستم آذر ماه نود و چهار و به امامت حجه الاسلام میر شکاری، امام جمعه ی محبوب برگزار گردید . 


 خطبه اول :

امام جمعه پس از توصیه ی همیشگی به تقوا و پرهیز از گناه و معصیت گفت : بین رعایت تقوا و برکت در زندگی رابطه مستقیم وجود دارد ودر این مورد به حدیثی از امام علی (ع ) درکتاب غررالحکم پرداخت که ایشان  می فرمایند : اگر آسمانها و زمین راه را بر بنده ای ببندند ،اما او تقوای الهی پیشه کند ، خداوند حتما راه گشایشی برای او باز کرده واز جایی که گمانش نمی برد اوراروزی می دهد .

امام جمعه بیان داشت که : بلاهای جامعه از گناهان افراد سرچشمه می گیرد، ودر این رابطه نیز به  سوره اعراف آیه 96 اشاره کرد که خداوند می فرماید: اگر اهل آبادی ها ( مردم ) ایمان می آوردند و پارسایی پیشه می کردند حتما برکاتی از آسمان و زمین برآنها می گشودیم .

و ازامام صادق (ع) نیز نقل کرد که ایشان هم می فرمایند : فرد گناه می کند و بواسطه ی آن مانع رسیدن رزق و روزی اش می شود .

خطیب محترم جمعه افزود : اگر رحمت خداوند را می خواهیم باید به درگاهش توبه و استغفار کنیم .

ایشان در ادامه به زندگینامه امام رضا (ع) اشاره ای داشت و بیان کرد که : امام رضا (ع)  52 سال در مدینه و 3 سال در ایران حضور و اقامت داشتند و در همین مدت زمان اندک شاهد آثار وبرکات زیادی در این مملکت اسلامی هستیم . وی در پایان این خطبه کتاب فوائدالرضویه از شیخ عباس قمی را که حاوی حکایات و معجزات امام رضا ع می باشد ، به نماز گزاران معرفی و از آنان خواست که با  مطالعه این کتاب با کرامات و معجزات  این امام همام بیشتر آشنا شوند.

خطبه دوم :

حجه الاسلام میرشکاری گفت : امام علی (ع) در کتاب نهج الفصاحه می فرمایند : تقوا پیشه ( فرد پرهیزکار ) برای انجام هر کار خیری ، نسبت به دیگران سبقت می گیرد. وی گفت امام علی علیه السلام افراد متقی را با عبارت " سابقٌ الی کل خیر " توصیف کرده است .

پس از این ایشان از کلیه کسانی که در برپایی مراسم دهه آخر صفر تلاش کرده و زحمت کشیدند تقدیر و تشکر به عمل آورد . وپس از آن به بیان مناسبت های هفته پرداخت .

مناسبت ها

جمعه بیستم آذر ماه ، سالروز شهادت آیت الله دستغیب ، سومین شهید محراب و امام جمعه شیراز به دست منافقان در سلال 1360 .

امام جمعه گفت :ایشان اسوه والگوی همه ی ما در امر ولایت پذیری است تا جایی که ایشان می فرمایند : هر کس از خمینی اطاعت کند ، از خدا اطاعت کرده است .حاج آقا میرشکاری به بیان برخ از فضایل شهید دستغیب پرداخت و عنوان داشت که :  بزرگ منشی و ساده زیستی و مقید بودن به نماز اول وقت ، از جمله ویژگیها و فضایل ایشان  می باشد .

 شنبه بیست و یکم آذرماه سالروز شهادت آقا علی بن موسی الرضا (ع) ضمن تسلیت مطالب مربوط را در خطبه قبل بیان نمودند

 یکشنبه بیست و دوم آذر ، آغاز ربع الاول وهجرت پیامبر گرامی اسلام از مکه به مدینه 

 پنجشنبه بیست و ششم آذر روز حمل ونقل و رانندگان می باشد . و در این زمینه از مسوولین خواست جهت رفاه حال این قشر زحمتکش ، تمهیدات لازم را برای آنها مهیا سازند تا با آرامش خاطر به کار و فعالیت خود ادامه دهند .

در پایان هم امام جمعه طبق معمول هفته های گذشته و به مناسبت ایام محرم وصفر ، با ذکر مصیبتی در وصف ائمه علیهم السلام ، خطبه های این هفته را به پایان رساند .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک