سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469747

  بازدید امروز : 37

  بازدید دیروز : 4

" منبری در فضای مجازی "

 
[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ::: شنبه 94/8/23::: ساعت 2:24 عصر

محرم هم به پایان رسید ، اما در ارزش عزاداری و اشک ریختن برای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام کسی شک و شبهه ای ندارد ، ولی کاش این اشک و عزاداری به عشق اهل بیت رسول خدا (ص)  و تکریم ایشان باشد و یاداوری و عمل به شعار هیهات منا الذله .نمیشود  به روش یزید و شمر و عمرسعد و ابن زیاد زندگی کرد ولی دم از دوستی با آن حضرت زد . پیام عاشورا حسینی زندگی کردن است ، نه ظلم کردن و نه زیر بار زور رفتن است.

به لطف ایزد منان ،یکصد و چهل و نهمین نماز جمعه ی بخش مزایجان ، با حضور مردم ولایتمداراز سراسر بخش ، در تاریخ بیست و دوم آبانماه نود و چهار، درمصلای نماز جمعه ، به امامت حجه الاسلام میرشکاری ، امام جمعه ی بخش مزایجان برگزار گردید.

خطبه اول :

امام جمعه پس از حمد وستایش الهی و توصیه ی خود و همگان به تقوا گفت : بیایید از خدا بترسیم . ترسی که شان خدا را در نظر داشته باشیم و اوامر او را  انجام دهیم  و گناهی از ما صادر نشود . ایشان افزود : همانطور که بهترین فرزند ، فرزندی است که گوش به حرف پدر باشد و بهترین شاگرد هم، شاگردی است که به حرف معلم گوش

کند ، همانگونه ، بهترین بنده ی خدا هم بنده ای است که هر چه از طرف حق گفته می شود ، اولا خوب تحویل بگیرد و سپس خوب عمل کند . این معنای تقواست و سعادت نیز در گرو همین گونه تقواست .وی گفت : در رابطه ی با تقوا در سوره ی مبارکه "ص" آمده است که : این بندگان من (سلیمان،ایوب،موسی و عیسی علیهم السلام) ، احسنت بر این

بندگان ، زیرا در هر کاری به من رجوع می کنند . و این یعنی تقوا،یعنی که در تمام مراحل ، خدا را در نظر داشته باشیم و از او کمک بخواهیم .

خطیب محترم جمعه ی بخش مزایجان در ادامه ی بحثهای  سبک زندگی اسلامی عنوان داشت که  : باید از نهضت و قیام امام حسین (ع) درس زندگی بگیریم واین هفته بحث " نقش انتخاب در زندگی " را داریم . زیرا سرشت انسان با نیروی انتخاب و اختیار است و بدبختی و خوشبختی او هم به دست خودش می باشد .

وی دررابطه با این مورد به سوره دهرآیه 2 اشاره کرد که : ما راه را برای بندگان روشن کردیم ، این خود مردم  هستند که شاکر باشند یا کفران کنند .

 امام جمعه بیان داشت که : انتخاب های انسان لحظه ای است و ابلیس هم در برابر فرمان الهی انتخاب بدی کرد و مطرود شد .ایشان افزود : همین گونه مومنان نیز در معرض انتخاب و آزمایش اند .و در نهضت و قیام عاشورا نیز به همین موضوع برخورد می کنیم زیرا آنجا هم ، همه سراسر اختیار و انتخاب بود ، چه از سوی امام حسین (ع) وچه از سوی عبید الله بن زیاد. و همگی در معرض آزمایش بزرگی بودند .

پس از این امام جمعه با توجه به فرا رسیدن ماه صفر ، اهم اعمال مخصوص این ماه  را برای نمازگزاران به این  شرح بیان کرد :

صدقه دادن ، خواندن دعا ، تلاوت قرآن ، اقامه ی نمازوروزه داری . وی افزود که نماز گزاران عزیز می توانند با مراجعه به کتاب مفاتیح الجنان ، از کیفیت به جا آوردن این اعمال مطلع شوند .

خطبه دوم :

در این خطبه هم امام جمعه پس از توصیه ی به تقوا و در رابطه با نقش تقوا در اعمال انسان گفت : شخصی به نام عمرو بن سعید ثقفی خدمت امام صادق (ع) رسید و گفت : من هر چند سال یکبار می توانم به دیدار شما بیایم ، یک دستوری به من بدهید که به آن عمل کنم و عاقبت به خیر شوم . امام (ع) فرمودند : تو را به پروای از خدا و رعایت

تقوا و ورع و سختکوشی در عبادت سفارش می کنم . بدان که سختکوشی در عبادت بدون ورع ( ورع مرتبه ای بالاتر از تقواست)سودی ندارد ، یعنی اینکه مدام خدا را در نظر داشته باشیم .

ایشان در ادامه به واژه ای که چندی است در فضای جامعه به نام شهدای مدافع حرم ، رواج پیدا کرده ، اشاره کرد و بیان داشت : این شهدا کسانی هستند  که مقام معظم رهبری (زید عزّه) در وصف ایشان می فرمایند : این شهیدان درنزد خداوند دارای دو اجر هستند 1- اجر هجرت فی سبیل الله 2- اجر شهید .

وی به همگان توصیه کردند که در عبادات و توسلات از این شهدا هم یاد کنیم .وهمچنین ما در برابرایشان وظایفی  داریم از جمله :

1- دفاع از ارزشهای دینی و انقلابی

2- حفظ روحیه ی مقاومت و پرهیز از سازش . زیرا سازش زمینه ی حضور دشمن در جامعه رافراهم می کند .

حاج آقا میرشکاری به مطلبی ازوزیر اسبق امور خارجه ی آمریکا اشاره کرد که گفته است : سیاست چماق و هویج در برابر جمهوری اسلامی ایران جواب نداد ، باید از طریق مستقیم وارد شویم . وی گفت: در این زمینه دولت استکباری آمریکا چهار رویکرد را در برابر جمهوری اسلامی ایرلن در پیش گرفته است :

1-     مجذوب سازی (لیبرالیزه ، یعنی "هویت دینی را از مسایل زندگی حذف نمودن "  با کمک عناصر خود فروخته و سست ایمان)

 2-    اجبار (استفاده از تکنیک های گوناگون برای در تنگنا قرار دادن دولت و نظام اسلامی مثل تحریم و تهدید)

 3-    اکراه (تحریک مردم و شورش و ایجاد یاس و ناامیدی و ایجاد اختلافات در نظام اسلامی)

 4-    استخدام عناصر خود فروخته ای در کشور (ایجاد زمینه ای برای نفوذ در نظام اسلامی ایران)

 امام جمعه همچنین از فرمانده ناجا بخاطر دستور به برخورد جدی با هنجار شکنان و کسانی که کشف حجاب می کنند تشکر وقدر دانی کرد .

در پایان هم خطیب این هفته ی نماز جمعه ی بخش مزایجان به بیان مناسبت های هفته پرداخت:

یکشنبه بیست و چهارم آبانماه ، ولادت امام محمد باقر (ع) به روایتی و همچنین روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار و آغاز هفته ی کتاب

سه شنبه بیست و ششم آبان ماه ، شهادت دختر سه ساله ی امام حسین (ع) ، حضرت رقیه سلام الله علیها

پنجشنبه بیست و هشتم آبانماه ، میلاد امام موسی کاظم (ع) و همچنین سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع)

                                                                                                                                 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



 


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک