سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469777

  بازدید امروز : 67

  بازدید دیروز : 4

" منبری در فضای مجازی "

 
[ و فرمود : ] بسا کسى که با نعمتى که بدو دهند . به دام افتد ، و با پرده‏اى که بر گناه او پوشند فریفته گردد ، و با سخن نیک که در باره‏اش گویند آزموده شود ، و خدا هیچ کس را به چیزى نیازمود چون مهلتى که بدو عطا فرمود . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ::: جمعه 94/7/10::: ساعت 8:18 عصر

یکصد و چهل و سومین نماز جمعه ی بخش مزایجان در حالی برگزار گردید که طی هفته ی گذشته ، مردم مسلمان ایران و سایرکشور های اسلامی شاهد کشتار حجاج بیت الله الحرام در سرزمین منا، به خاطر بی کفایتی و تسامح و سهل انگاری و تعمد آل سعوددر ایجاد این واقعه ی غم انگیز بودند. واقعه ای که طبق فرمایش مقام معظم رهبری (دامت برکاته) قلب امام زمان (ع) را به درد آورد .

خطبه اول :

خطیب جمعه این هفته ی بخش مزایجان پس از توصیه ی به تقوا گفت : مهمترین مصداق تقوا تمسک و توسل به اهل بیت پیامبر(ص) می باشد و در این میان توسل به علی بن ابیطالب (ع) جایگاه ویژه ای دارد. وی بیان داشت آیه 67 سوره مائده که درروز غدیر بر پیامبر نازل شد دارای این مضمون است که اگر ایشان مساله جانشینی امام علی (ع) را مطرح نکنند ، رسالتشان را انجام نداده اند . امام جمعه در این خطبه به شرح واقعه ی غدیر پرداخت و گفت که خطبه ی غدیر، یک دوره ی اسلام شناسی است وی پس از آن به بیان فراز های یازده گانه خطبه غدیر به شرح زیر پرداخت :

فراز اول : این فراز حمد و ثنای خداوند است که با یک مقدمه ی توحیدی آغاز و با بیان اعتقادات خاتمه می یابد.

فراز دوم : شامل فرمان الهی است و در ادامه هم مطلب مهمی را بیان می کند که با اقرار به عبودیت شروع و با بیان صفات منافقان خاتمه می یابد .

فراز سوم : اعلام رسمی ولایت و امامت دوازده معصوم (علیهم السلام )است که اینجا هم با معرفی امامت دوازده معصوم شروع و با اشاره به حدیث ثقلین خاتمه می یابد.

فراز چهارم : معرفی و بلند کردن دست امام علی (ع) توسط پیامبر گرامی اسلام (ص) و اعلام حدیث ( مَن کُنتُ مولاه ...) و دعا و لعن و بیان آیه ی اکمال می باشد .

فراز پنجم : تاکید بر توجه امت به مساله ی امامت ، که با امامت امام علی (ع) تکمیل می شود می باشد .

فراز ششم : این فراز هم اشاره دارد به کارشکنی منافقان ، بیان آیات عذاب ، رساندن پیام غدیربه غایبان توسط حاضران و ...

فراز هفتم : مطالبی درباره ی پیروان اهل بیت (ع) و دشمنان آنان است .

فراز هشتم : درباره ی امام زمان (ع) و اینکه ایشان منتقم ظالمان ، یاری کننده ی دین خدا و ... است .

فراز نهم : مطرح کردن بحث بیعت است .

فراز دهم : در رابطه با حلال و حرام ، بیان احکام حج عمره ، سفارش به حج و نماز و زکات ، سفارش به تقوا ، تذکر به مرگ و میزان و محاسبه و ... می باشد .

فراز یازدهم : بیعت گرفتن رسمی در مورد امام علی (ع) را بیان می کند و در ادامه شکر خداوند و همچنین غضب بر کافران .

خطبه دوم :

در این خطبه هم امام جمعه پس از توصیه به تقوا بیان داشت که : غدیر یک تاریخ است که ابتدای آن مدینه ، میانه ی آن کربلا وانتهای آن ظهور است . امام جمعه پس از تبریک عید غدیر گفت : مقام معظم رهبری (حفظه الله ) فرمودند : رژیم آل سعود وهمدستان آنها دهه ی امامت و ولایت را به عزا تبدیل کردند که این باعث شد امام زمان (ع) غصّه دار شوند .

ایشان در ادامه به بیان مناسبت ها پرداخت و عرضه داشت : جمعه عید غدیر خم است . وی گفت : خلاصه ی پیام غدیر ، حرکت   کردن با ولایت است .

دوشنبه سیزدهم مهر ماه ، سالروز هجرت حضرت امام خمینی (ره) از عراق به پاریس و روز نیروی انتظامی است . حجه الاسلام میرشکاری ضمن عرض تبریک و تشکر از نیروی انتظامی ، به سخن مقام معظم رهبری (حفظه الله) اشاره کرد که ایشان میفرمایند : سالم و امین - سریع و به هنگام بودن – قوی و مقتدر – مودب بودن و رابطه ی تفاهم و دوستی با مردم ، برخی از ویژگیهای بارز این نیروی خدوم و زحمت کش جامعه است .

امام جمعه در ادامه باز هم به بیان رهبر معظم انقلاب پرداخت که : ملاحظه ی با دشمن تصور نادرستی است . آل سعود از نجابت ایران اسلامی که این هم متاثر از تعالیم روح بخش دین مبین اسلام است ، محاسبه ی غلط نکند .ایشان فرمودند : در قضیه ی منا ،اگر رژیم آل سعود اقدامات لازم را انجام ندهند و به مرحله ی عکس العمل برسد ، پاسخ ایران سخت و خشن خواهد بود . خطیب جمعه ی بخش مزایجان گفت : با وجود ارتشی قوی ، سپاهی دشمن شکن ، و نیروی انتظامی مقتدر ، آماده ی اعزام و نبرد با دشمنان طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب به هر کجا که باشد هستیم که با تایید حضار و تکبیر آنها در  این قسمت از سخنان امام جمعه همراه شد .

امام جمعه  در زمینه ی سبک زندگی اسلامی هم مطالبی را بیان کرد و گفت : در مواجهه ی با سختیها و مشکلات ، باید صبر و استقامت پیشه کرد و در مشکلات زندگی ، نباید سریع به سراغ طلاق و جدایی رفت . ایشان همچنن گفت : ازدواج نیز نباید به تاخیر بیافتد زیرا تاثیرات مخربی بر فرد و اجتماع دارد . در پایان هم امام جمعه به مسوولین و مردم تذکر داد که :

شهداء زنده و ناظر هستند پس مراقب اعمال و رفتار خود در زندگی و اجتماع باشند . حسن ختام خطبه های این هفته هم اشاره به نزدیکی ماه محرم و لزوم آمادگی همگان برای ورود به ماه عزا و ماتم از سوی امام جمعه ی بخش مزایجان بود .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته




 


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک