سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469800

  بازدید امروز : 90

  بازدید دیروز : 4

" منبری در فضای مجازی "

 
خداوند ـ عزّوجلّ ـ می فرماید : «ای محمّد! اگر آفریدگان به ساخته های شگفت من می نگریستند، جزمرا نمی پرستیدند و اگر شیرینی یاد مرا در دل هایشان می چشیدند، ملازم درگاه من می شدند و اگر به ظرائف نیکی های من می نگریستند، به چیزی جز من نمی پرداختند» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: ::: جمعه 94/5/30::: ساعت 5:59 عصر

تشکر اولین فلسفه ی نماز ، رشد و کمال دومین فلسفه ی نماز ، انس باخدا سومین فلسفه ی نماز ، قرب خدا چهارمین فلسفه ی نماز  .

بر اساس آنچه در کتب فقهی و فتوای فقهاء آمده است خطبه های نماز جمعه باید حاوی نکاتی  باشد که بخشی  ازآن ازکتاب تحریر الوسیله امام خمینی(ره) نقل می‌شود: حمد و ستایش خداوند، توصیه به تقوی و ترک گناه، صلوات بر پیامبر اعظم (ص)، سلام بر ائمه معصومین (ع)، قرائت سوره کوتاهی از قران ، استغفار برای مؤمنین و مؤمنات ، دعا برای اسلام و مسلمین ، بیان مصالح مسلمین و مسائل روز که باعث روشنگری میشود و مسلمانان برای دین و دنیا و معیشت خود به آن نیاز دارند همچنین روشنگری در مورد توطئه های معاندین و مخالفین اسلام و مسلمین.مردم بصیر و فهیم بخش مزایجان  در آخرین جمعه ی مرداد ماه نود و چهاربا حضور د ر یکصد و سی و هفتمین نماز جمعه ی این بخش  بار دیگر با آرمانهای امام (ره)و انقلاب و رهبرفرزانه انقلاب (دامت برکاته) تجدید پیمان کرده و بر عزم خود برحفظ این آرمانها تاکیدکردند.
خطبه اول :

در این خطبه ، امام جمعه همگان را به رعایت تقوای الهی و انجام واجبات و ترک محرمات سفارش کرد ودهه ی پر فیض و برکت کرامت را به همگان تبریک و تهنیت گفت و فرمود : یکی از سبکهای پیشنهادی در اسلام برای زندگی انسانها ، کریمانه زندگی کردن و نگاه کریمانه به دیگران داشتن است . و در ادامه گفت : کرامت ، دوری جستن از پستی و فرو مایگی است . وی به معرفی کتابی با عنوان "کرامت در قرآن" از عالم برجسته آیت الله جوادی آملی پرداخت وتوصیه کرد همگان آنرا مطالعه نمایند . ایشان همچنین گفت : کریم به معنای بزرگ منش در مقابل لئیم به معنای فرومایه و پست قراردارد، و کرامت در مقابل دنائت ، و کریم در مقابل دنی قرار دارد و به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص)اشاره کرد که : خداوند کریم است و کَرَم را دوست می دارد .

همچنین به نقل از امام علی (ع) فرمود : کسی که قبل از اینکه دیگران از او در خواستی داشته باشند ، ببخشد ، کریم است .امام جمعه گفت : کلمه ی دنیا در زبان عرب از ریشه ی دنی است و به خاطر همین دنی و پست بودنش ، به این نام ،نامگذاری کرده اند . ایشان گفت : به واسطه ی تقواست که انسان به کرامت و بزرگی می رسد و خود خداوند نیز در سوره ی حجرات می فرماید :( انَّ اَکرَمکُم .....)گرامی ترین شما نزد خداوند ، با تقوا ترین شماست.و خداوند متعال هم هر آنچه را که به تعلیم و تربیت مربوط می شود ، به " کرامت "پیوند داده است .

وی گفت امام علی (ع) در مورد تقوا می فرمایند : تقوا انسان را از هر آنچه که او را به گناه وا می دارد ، دور می سازد . امام جمعه در مورد پاداش انسانهای کریم با اشاره به خطبه ی 183 نهج البلاغه از امام علی (ع) گفت : هر کس تقوا پیشه کند ، از فتنه ها نجات پیدا می کند و با نور هدایت ، از تاریکی ها فرار می کند و به آنچه که جاودانه است ، دسترسی پیدا می کند.

خطبه دوم :

خطیب جمعه در این خطبه هم ضمن توصیه به تقوا گفت که پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرمایند : اگر می خواهید عزیز ترین مردم باشید ، باید تقوای الهی داشته باشید . امام جمعه گفت برای رسیدن به این هدف(تقوا) باید خداوند را در گفتار ، کردار وسایر برخوردها و برداشتها و اظهار نظرها در نظر داشته باشیم .

وی به بررسی مناسبت های هفته پرداخت وگفت:امروز جمعه ، سالروز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است و ضمن تبریک فرمود که در تاریخ اسلام ، سه هجرت برای مسلمانان تاثیر گذار بوده است 1- هجرت پیامبر از مکه به مدینه 2- هجرت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و سپس به کربلا 3- هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو .

امام جمعه در ادامه گفت : توفیق و سعادت بزرگی است که حرم مطهر این امامزاده عظیم الشان در استان فارس قرار دارد و همه باید قدر این میزبانی را بدانیم .

همچنین مناسبت دیگر امروز ، به مناسبت آتش زدن مسجد الاقصی توسط صهیونیستها در سال 1869 میلادی ، به روز مسجد نامگذاری شده است .

شنبه 31/05/94 هم روز صنعت دفاعی است وبه نقل از مقام معظم رهبری گفت : از هر کسی که با اسرائیل مبارزه کند ، همه جوره حمایت می کنیم و ما با همه ی توان بالای خود اجازه ی حضور فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و ... را به آمریکا نخواهیم داد .(تکبیر نمازگزاران)

دوشنبه 02/06/94 آغاز هفته ی دولت می باشد . امام جمعه با اشاره به اینکه امسال انتخابات حساسی را در پیش داریم گفت : دولت ازایجاد حواشی پرهیز کند زیرا دولت فقط مجری انتخابات است و تایید یا رد صلاحیت ها بر عهده شورای محترم نگهبان می باشد .

چهارشنبه 04/06/94هم، روز میلاد سراسر نورآقا علی بن موسی الرضا (ع) است که امام جمعه این روز را هم پیشاپیش به همه ی نماز گزاران و مسلمانان سراسر دنیای اسلام تبریک گفت .

امام جمعه ی بخش مزایجان در پایان خطبه های این هفته ی نماز جمعه ی بخش مزایجان ، برای چندمین هفته ی متوالی ، به نماینده ی محترم مردم در مجلس و همچنین فرماندار شهرستان بوانات ومسوولین استان هشدار داد که به قول خود در مورد ساخت و تکمیل جاده ی مزایجان سروستان عمل کنند و اگرنمی توانند به قول خود عمل کنند ، با شهامت بیایند و از مردم مظلوم ، محروم ، رنج کشیده و ولایی مزایجان عذر خواهی کنند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک