سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469728

  بازدید امروز : 18

  بازدید دیروز : 4

" منبری در فضای مجازی "

 
شکیبایى دو گونه است : شکیبایى بر آنچه خوش نمى‏شمارى و شکیبایى از آنچه آن را دوست مى‏دارى . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ::: جمعه 94/5/23::: ساعت 3:15 عصر

نمازجمعه، از شیوه های زیبا و دلپذیر عبادت به شمار می رود که از سوی دین مبین اسلام به منظور تحقق آرمان های اجتماعی، تشریع گردیده است. نمازجمعه علاوه بر اهداف عبادی و تربیتی، رویکردی به حکمتها و مصلحتهای اجتماعی هم چون وحدت و همدلی، تعاون و برادری، عدالت و انصاف، و صلح و همزیستی دارد . از همین رو ، مردم بصیر و ولایت مدار بخش مزایجان ، پس از استماع خطبه های نماز جمعه ، که توسط نماینده ی محترم ولی فقیه وامام جمعه ی محبوب بخش مزایجان ؛ جناب آقای حجه الاسلام میر شکاری ایراد شد ،یکصدوسی و ششمین نماز وحدت بخش و دشمن شکن جمعه را ، در بیست و سومین روز از مرداد ماه نود و چهار ، در فضایی سرشار از صمیمیت و همدلی و در لبیک به ندای ولایت مطلقه ی فقیه، با شور و طراوت مثال زدنی برگزار کردند.

خطبه اول :

در این خطبه ، امام جمعه ابتدا همگان را به رعایت تقوای الهی و انجام واجبات و ترک محرمات سفارش کرد وگفت : در سایه ی تقواست که برکات آسمان و زمین بر انسان نازل می شود .

ایشان در ادامه سبک زندگی اسلامی گفت  : فرزند یا پسراست یا دختر . در جاهلیت نسبت به زن و دختر ، نگاه ها منفی بود . اما در اسلام فرقی بین پسر و دختر نیست و توجه به دختر دارویی شفا بخش ، در عصر کنونی ماست . ودر مورد جایگاه دختر در عرصه ی خانواده و اجتماع ازنظر اسلام گفت :  دختر دراسلام جایگاه والایی دارد ، تا جای که پیامبر در جریان مباهله ، دختر خود را همراه خود آورد در حالیکه عرب ها دختران را زنده به گور می کردند. همچنین خداوند در آیات 35 و 36 سوره ی آل عمران ، مستقیما نام دختر(نام حضرت مریم س ) را انتخاب می کند و تنها جایی است که برای دختر ،نام انتخاب کرده به مناسبت ولادت و نامگذاری حضرت مریم (س) .همچنین در آیه 49 سوره شوری از دختر به عنوان هدیه نام می برد .  امام جمعه گفت : در ابیات معصومین هم چنین تعابیری وجود دارد تا جایی که از دختران بعنوان باقیات صالحات یاد می کنند .تاریخ هم در این رابطه می گوید : مرد در کنار زن در تمدن بشری مستقیم و غیر مستقیم نقش آفرین بوده است .و می گوید که پیامبران و اولیای الهی در احیای حقوق زنان و در نقش سازنده ی آنان ، برترین هدایت ها را داشته اند .و همچنین تاریخ می گوید پیامبر دست دخترشان را می بوسیدند و می گفتند پدرش فدای او باد . نیز عنوان می کند که پیامبر در مسافرتها آخرین نفر با فاطمه (س) خداحافظی و در برگشت ها نیز اولین نفر با فاطمه (س) دیدار می کردند . و در لسان معصومین هم از دختر با عناوینی همچون ریحانه : گل ، قواریر : بلور ها و ....یاد شده است .خطیب این هفته در این زمینه به سخنی از امام صادق (ع) اشاره کرد که می فرمایند : هر کس دو دختر یا دو خواهر یا دو خاله یا دو عمه را سرپرستی کند، خداوند او را از عذاب آتش محفوظ می دارد .

خطبه دوم :

امام جمعه پس از توصیه ی مجدد به تقوا ، به اعلام مناسبت ها پرداخت و گفت: جمعه : سالروز پیروزی حزب الله برارتش رژیم صهیونیستی در سال 1385و روز مقاوت اسلامی و شکست این رژیم است . حاج آقا میرشکاری در این زمینه به جنگ 6 روزه اعراب و شکست آنان اشاره کرد و گفت : ریشه های شکست اعراب در این جنگ عواملی از جمله : 1- محور قرار گرفتن ملیت و قومیت عربی 2- غرور بیش از حد عربها 3- ناتوانی عرب ها از مدیریت جنگ و امکانات 4- مقدم داشتن سرزمین برآموزه های اسلامی ، می باشد. و در ادامه گفت که یکی از علل پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه ، پایبندی به آموزه های اسلامی بود . یکشنبه 25 مرداد ، ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز دهه کرامت و نامگذاری این روز بعنوان روز دختران . دوشنبه 26 مرداد ، بازگشت آزادگان به میهن اسلامی . چهارشنبه 28 مرداد ، سالروز کودتای 28 مرداد برای بازگرداندن محمد رضا شاه در سال 1332 .در ادامه حجه الاسلام میرشکاری به سخن مقام معظم رهبری (دامت افاضاته ) اشاره کرد که : تمدن امروزغرب ، جاهلیت مدرن است و باید از آموزه های دینی ،  برای مقابله با جاهلیت مدرن استکبار ، که دراس آن آمریکا می باشد، بهره گرفت و در این مسیر از دو عنصر بصیرت و همت باید کمک گرفت .امام جمعه گفت : ایشان ، شهوت و غضب را دو عنصر جاهلیت قدیم دانسته ومتاسفانه امروزه نیز شاهد شهوترانی بی حد و مرز در جوامع هستیم .  در پایان خطبه های این هفته ، خطیب محترم نماز جمعه بخش مزایجان از استاندارمحترم ، به خاطر اعزام هیاتی برای رصد و پیگیری مشکلات استان مخصوصا بخش مزایجان تشکر کرد و از مسوولین استانی خواست که در زمینه ی تحقق هر چه زودتر خواسته های مردم بخش مزایجان مخصوصا احداث سریعتر جاده مزایجان سروستان که تعیین بودجه هم شده  ،به خاطر فرا رسیدن فصل سرما نهایت توجه وسرعت عمل  را در این زمینه به خرج دهند .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

 

 

 


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک