سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469830

  بازدید امروز : 5

  بازدید دیروز : 115

" منبری در فضای مجازی "

 
حسادت و تملّق روا نیست، جز در جستجوی دانش . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: ::: شنبه 94/3/23::: ساعت 9:56 صبح

جمعه ای دیگرفرا رسید ونماز جمعه ای دیگر(یکصدوبیست و هفتمین)،به یاری خداوند متعال،وباحضورپرشورنمازگزاران ، دربیست ودوم خرداد ماه نود و چهار ،درمصلای نمازجمعه وبه امامت حاج آقا میرشکاری ،  امام جمعه محبوب ، برگزار گردید .

خطبه اول :

حمد و ستایش الهی و توصیه ی به تقوا ودوری از محرمات ، حسن آغاز همیشگی نماز جمعه ی بخش مزایجان می باشد . این هفته هم امام جمعه ، با ذکر حدیثی از پیامبر گرامی اسلام ، خطبه های خود را آغاز و گفت : پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند :در ایام باقیمانده از شعبان این دعا را زیاد بخوانید "خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت و ما را نیامرزیدی ، در مابقی این ماه ما را مورد مغفرت خودت قرار بده "

امام جمعه گفت : باید خدا را شکر کنیم ، بخاطر اینکه ما را از نمازگزاران قرار داده و به ما توفیق شرکت در نماز جمعه را عنایت فرموده است .ایشان به ذکر حدیث دیگری از پیامبر(ص) پرداخت ، که حضرت می فرمایند: وقت هر نمازی که فرا می رسد ، فرشته ای به مردم می گوید برخیزید و آتشهایی (گناهانی )را که پشت سر خود روشن کرده اید بوسیله ی نماز خاموش کنید . مواردی مثل : سخنهای ناروایی که گفته ایم ، بیراهه هایی که رفته ایم و مواردی از این قبیل .وی در ادامه گفت : نماز نهر روان و چشمه ی کوثری است که هم آتشهای گذشته را خاموش می کند ، هم اینکه نمی گذارد در آینده گرفتار شویم.و در قرآن هم به این مورد اشاره شده است ،آنجا که می فرماید " ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر"

امام جمعه بیان کرد: در اهمیت نماز همین بس که سفارش فراوان به ادای نماز در اول وقت و همچنین به جا آوردن آن به جماعت شده است .

خطیب جمعه گفت : در بحث آداب اجتماعی و بیان احکام و در باب مستحبات و معاملات آمده است که : اگر در هنگام خرید با چند فروشنده مواجه هستید ، از فروشنده ای خرید کنید که اهل نماز ، آنهم نماز اول وقت باشد.

ایشان در ادامه ی سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی گفت : دو عمل در ماه شعبان بسیار تاکید شده است ،

1- صدقه ( پرداختن به این امر هم در جمعه سفارش شده ، و هم اینکه یکی از اعمال ماه شعبان می باشد .) یکی از نتایج صدقه این است که فردی که صدقه می دهد ، در صف صالحان قرار می گیرد.در همین رابطه علماء می گویند : میت صدقه را انتخاب می کند زیرا اثر این کار بعد از مرگش نیز نصیبش می شود .پس باید زیاد صدقه داد و یکی از آرزو های اموات این است که به دنیا برگردند و صدقه دهند و در صف صالحان قرار گیرند . لذا باید از جانب اموات هم صدقه دهیم و فرزندان خود را هم به صدقه دادن تشویق کنیم تا از اثرات آن در آینده بهره مند شویم.

2- دومین عملی که در ماه شعبان سفارش شده ،ذکر مقدس " صلوات " است.حاج آقا میرشکاری گفت: اثرات زیادی برای صلوات ذکر شده از جمله : وسعت روزی ، سلامتی ، گشایش در کارها و ... و راز اهمیت به صلوات در آیه ی 56 سوره ی مبارکه ی احزاب( ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما ) بیان شده ، همینکه در این آیه انسان را یکباره تا مقام " کنار خدا بودن " بالا می برد . همچنین سفارش شده برای استجابت دعا در ابتدا و انتهای دعا صلوات بفرستیم . اللهم صل علی محمد و آل محمد .

خطبه دوم :

در این خطبه هم پس از حمد و ستایش الهی ، امام جمعه به طور ویژه از قاری و موذن این هفته ی نماز جمعه که فردی بومی و مومن و انقلابی ودارای صدای بسیار خوبی بودند تقدیر و تشکر کردند و از ایشان خواستند که در زمینه ی برپایی کلاسهای قرانی و آموزش ، همکاری داشته باشند .

خطیب این هفته ی نماز جمعه ، به جهت اینکه در آستانه ی ماه مبارک رمضان می باشیم گفت : ضروری است که برای ورود به این ماه آمادگی های لازم را انجام دهیم زیرا آنقدر مهم است که از جانب پیامبر گرامی اسلام و ائمه نیز سفارشهای موکدی برای آماده سازی خود برای ورود به ماه مبارک رمضان بیان شده است .

حجه الاسلام میر شکاری با توجه به اینکه در هفته ی آخر ماه شعبان قرار داریم،حدیثی از امام رضا (ع) در این زمینه بیان کرد که ایشان می فرمایند :بیشتر ماه شعبان گذشت و جمعه ی آخرش می باشد، پس آنچه از اعمال خیر در انجام آن کوتاهی کرده ای جبران کن و بر تو باد به آنچه به حال تو مفید و ترک آنچه برای تو فایده ای ندارد ودر این ایام باقیمانده ، به دعا و تلاوت قرآن بیفزا و از گناهانت به سوی خدا توبه کن زیرا در ادامه ی این ماه ، ماه مبارک رمضان ، ماه توبه و استغفار در پیش است .

امام جمعه گفت ، پیامبر گرامی اسلام می فرمایند : قبل از ورود به ماه رمضان ، اگر حق و حقوقی ( قرضی ، کینه ای ، گناهی و ...) به گردنت می باشد بر طرف کن . زیرا کسانی می توانند از شبهای قدر بهتر استفاده کنند که به این نصایح گوش داده و عمل کنند.

خطیب جمعه توصیه ای هم به دولتمردان داشت و فرمود : این عزیزان مواظب اظهار نظر هایشان باشند و همه ی مسائل و مشکلات جامعه را به مذاکرات و تحریم ها گره نزنند زیرا واقعیت چنین نیست .

ایشان اشاره ای هم به روز جهاد کشاورزی و روز جهانی بیابان زدایی کرد و در این ارتباط حدیثی از امام صادق (ع) را بیان کرد که : زراعت کنید و درخت بکارید ، به خدا سوگند که هیچ عملی پاکتر و بهتر از این نیست.

و حدیثی هم از امام علی (ع) در این زمینه که در نامه ی 53 خطاب به مالک اشتر می فرمایند: ای مالک توجه ات به آباد کردن زمین بیشتر از توجه ات به مالیات باشد و بیشتر به عمران و آبادانی و کشاورزی توجه داشته باش .

امام جمعه گذری کوتاه هم به تاریخچه این نهاد داشت که در سال 1358 به فرمان حضرت امام خمینی (ره) جهاد سازندگی تشکیل و بعد از مدت زمان زیادی و در سال 1379 بنا به اقتضائاتی به جهاد کشاورزی تغییر نام داده شد .و در پایان هم از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ، به خاطر ارائه خدمات به کشاورزان بخش مزایجان ، تقدیر و تشکر به عمل آوردند .

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته    

 


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک