سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 469894

  بازدید امروز : 69

  بازدید دیروز : 115

" منبری در فضای مجازی "

 
بُخل، همنشین خود را خوار می کند و دوری جوینده از خویش را ارجمند می سازد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: قاسم میرشکاری ::: یکشنبه 93/6/2::: ساعت 6:52 صبح

هفته دولت بر دولتمردان خدوم  و مخلص مبارک

شهید محمد علی رجایی: مردم ما از کمبود ها و کسریها گله ندارند، آنچه مردم را می آزارد و صدایشان را در می آورد وجود تبعیضات ناروا و سوء استفاده از بیت المال است و بس!
آن چه  که موجب تسلی است این است که کار برای خداست و چیزی که برای خداست محفوظ است.
 شما باید هر وقت من را می بینید، بپرسید چه می کنی؟ وحتی سر من فریاد بکشید؛ البته فریادی برادرانه و همچون اعضای یک خانواده که برای مستضعفان چه کرده ای؟

امام خامنه ای :این مناسبت هفته دولت ما یکی از تصادف‏های پرمعناست. هفته دولت این کشور یادبود شهادت دو شخصیت دولتی برجسته است... در کشور ما هفته دولت، هفته ولادت دولت نیست. جاهای دیگر اگر بخواهند، چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتا ولادت دولت، یا مثلاً کار برجسته‏ای که دولت انجام داده، این را به عنوان هفته دولت معین می‏کنند، اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قراردادیم. این چیز خیلی پرمعنا و مهمی است؛ این معنایش آن است که راه ما را، همین خصوصیات است.
* ذخیره معنوی شما (دولتمردان) یکی توکل به خداست و یکی اعتماد به این مردم مؤمن و صادق، فداکار، علاقه‏مند به مسئولان، علاقه‏مند به اسلام و علاقه‏مند و قدردان نظام جمهوری اسلامی که هرجا از طرف مسئولان نظام از این مردم کمکی خواسته شد، آنچه در اختیارشان بوده در اختیار ما قرار دادند و حجت را بر ما تمام کردند.
 فلسفه وجودی همه مسئولان خدمت به مردم است.
تبعیت از ولایت و عشق خدمت به مردم ویژگی های شهیدان رجایی و باهنر


توصیه های مقام معظّم رهبری به دولت‌ها در هفته دولت
دولت پنجم و ششم علی اکبر هاشمی رفسنجانی

دیدار اول ( 08/06/1368 )

1. برخى گمان نبرند که گشودن گره‌هاى امور ملت، به معناى دورى از معنویات و آرمانــهاست.
2. گشودن گره هاى مردم و باز کردن راه به سمت یک زندگى مرفه و سالم و خوب، که مردم از فراوانى و ارزانى و دیگر امکانات استفاده کنند، یک وظیفه‌ى اسلامى است.
3. قشرهاى مظلوم و دورافتاده از مرکز و روستاییان و عشایر و کسانى‌که مشکلات بیشترى دارند، قطعاً باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرند.
دیدار دوم ( 01/06/1369 )
1. ثروت و همت و مدیریت و امکانات مادّى و معنوى کشور، در جهت از خاک بر کشیدن آن قشرهاى محروم و مظلوم برود.
دیدار سوم ( 03/06/1370 )
1. اگر یک مدیر عالى وقتش را تقسیم بکند، شاید بشود گفت که باید نیمى از وقتش را صرف نظارت بر دستگاه خودش بکند.

2. همه‌جا حاضر باشید و با همه‌ى تخلفها در زیرمجموعه تان، با حساسیت برخورد کنید.

3. سعى بشود درباره‌ى این گزینش، زیاد دقت بشود. در سطوح بالا، آن نیروى مؤمن و بااخلاص را جستجو بکنید.

4. کارهاى مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقاً و انصافاً یک حرکت اساسى را مى‌طلبد .

5. کارهایى را که بناست انجام بشود، هرچه ممکن است، نگویید؛ مگر آنهایى را که مسلماً انجام خواهد گرفت. اما کارهایى را که انجام مى‌گیرد، خوب است که به مردم بگویید، تا مردم امیدوار شوند .

6. اگر بعضى از بخشها را تشخیص دادید که از اهمیت فوق‌العاده‌یى برخوردارند، براى مدت معینى یک اولویت ویژه براى آنها قرار بدهید. مثلاً بخش کشاورزى.

دیدار چهارم ( 03/06/1372 )

1. آنهایى که تعیین کننده‌اند، راه را مشخّص مى‌کنند و بخصوص، در سطوح بالاى مدیریّت و نیز کارشناسیهایى که خط دهنده هستند، باید افرادى باشند با روحیه انقلابى و اسلامى عمیق.

2. نگاه به مناطق محروم و طبقات مستضعف کشور و آن مناطقى که مورد بى‌مهرى دستگاههاى طاغوتى در گذشته قرار گرفته‌اند؛ این از جمله کارهاى بسیار لازم و واجب است .

3. تأکیداً عرض مى‌کنیم: همکارى با قواى دیگر - قوّه قضاییّه و قوّه مقنّنه - هم مسأله بسیار اساسى و مهمى است.

دیدار پنجم ( 08/06/1374)

1. برنامه دوم بحمدالله خوب انجام شد و حالا هم با خوبى پیش مى‌رود. در برنامه‌ریزی‌هاى بعدى مسأله برطرف کردن فقر و محرومیت از کشور را در درجه اول قرار دهید .

2. تا آن جا که مى‌توانید به نیروهاى داخلى تکیه کنید.

دیدار ششم ( 08/06/1375)

1. در زمینه‌هاى فرهنگى هم کار شده است؛ اگر چه نه به اندازه کارهاى زیر بنایىِ اقتصادى.

2. باید این روح اعتماد به نفس و این فکر که جمهورى اسلامى و ملت ایران و عناصر خودىِ این کشور، قادر هستند کشور را به بالاترین حدّ اعتلاى مورد نیاز و خواستش برسانند، در تمام مسئولان تقویت شود .

3. بایستى در دستگاه‌هاى مختلف دولت، توجّه دقیقى شود که جلوِ استفاده‌هاى غیر منطقى و غیرصحیحِ منتهى و منجر به ثروتهاى کلان، گرفته شود.

4. تمتّع قشرهاى مختلف مردم از امکانات کشور، باید متعادل باشد. نبایستى طورى باشد که فاصله‌ها روز به روز زیادتر شود و عدّه‌اى آن طور زندگى کنند.

5. همین ارزش پول ملى، کلید حلّ بسیارى از مشکلات کشور است و این ضعف قدرت خرید در طبقات پایین مردم و عدم توانایى آنها بر تأمین نیازهاى زندگیشان، ناشى از این قضیه است، که ان‌شاءالله باید تلاش مضاعفى براى اینها انجام گیرد .

دیدار هفتم ( 09/05/1376)

1. من نمى‌خواهم بگویم که همه آرزوهاى ما برآورده شده است؛ از قبیل مسائل مربوط به عدالت اجتماعى و مسائل مربوط به قشرهاى گوناگون، کارهاى زیادى وجود دارد که ان‌شاءالله دولت‌هاى بعدى آنها را انجام خواهند داد .

دولت هفتم و هشتم محمد خاتمی

دیدار اول ( 02/06/1376)

1. به مسؤولان توصیه می کنم که کار شتابزده انجام ندهند .

2. گیرم که چند صباحى، ما در فلان سیاستى که اعمال کردیم و فلان کارى که اجرا نمودیم، چهار نفر از گروه‌هاى خاص یا گروه‌هاى پولى و مالى را هم از خودمان راضى کردیم؛ اما اگر خداى ناکرده با این کار، مردم را ناراضى کرده باشیم، این نارضایى مردم مثل توفانى مى‌آید و همه اینها را در مى‌نوردد.

3. مواظب باشید کسانى که مى‌خواهند از قانون بگریزند، شما را به این دام نیندازند؛ نیایند شما را قانع کنند که این کار قانونى است .

دیدار دوم ( 02/06/1377)

1. مردم را در جریان کارها قرار دهید. وعده‌هایى که عمل مى‌شود، به مردم گفته شود. از قدم‌هایى که در جهت هدفها برمى‌دارید، مردم مطّلع شوند.

2. توجّه به اشتغال جوانان و جهتگیرىِ فکرى و روحى و فرهنگى آنان، خیلى مهم است .

دیدار سوم (02/06/1378)

1. تلاش بخشها نباید جداگانه به کلیّت و جنبه فرابخشى دولت صدمه‌اى بزند؛ عمده مسؤولیت هم در آن قسمتهاى ستادى دولت است که عبارت باشد از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور ادارى و استخدامى کشور و بخشهاى ستادى که عمدتاً هم در شخص رئیس جمهور متمرکز است .

2. اولویّتها، مسأله اشتغال، مسأله ارزش پولى ملى، مسأله متوقّف کردن تورّم و یا کاهش آن در حدّ ممکن، مسأله رکود اقتصادى و فعّال کردن کشور است .

3. الان ملاحظه کنید مسأله قتل‌ها [قتل های زنجیره ای]، مسأله عمده کشور شد. آیا واقعاً مسأله عمده کشور، این چند فقره قتلى است که اتّفاق افتاد؟! ما وزارت اطلاعاتى داریم، دستگاه‌هاى دیگرى داریم؛ مسؤولانى داریم؛ اینها مى‌نشینند حل مى‌کنند. این‌گونه نمى‌شود کار را با موفّقیت ادامه داد. من گمان نمى‌کنم اگر کسى نگاه عادّى به زندگى مردم بکند، تردیدى به وجود بیاید که مسأله اصلى کدام است .

4. حقیقتاً الان خطر مهاجرت زیاد است. این مهاجرت، بقیه مشکلات را به دنبال خود مى‌آورد. وضع روستاها، وضع بدى است. به نظر من باید به روستاها و معضلات مردم خیلى توجّه شود .

5. یکى از چیزهایى که من مى‌خواهم جدّاً به آقایان توصیه کنم، این است که به نقاط محروم بروید و با مردم به طور روبه‌رو تماس بگیرید.

6. من وظیفه‌ام است که از شخص جناب آقاى خاتمى به عنوان رئیس جمهور محترم و دولت به صورت کلّى دفاع کنم اما این به معناى آن نیست که دولت نباید در درون خود به نقد عملکرد خودش بپردازد. یک مقدار باید به نقدِ عملکردها بپردازید. برادران عزیز! دو سال گذشت .

7. انسجام دولت و نظام در سطح عالى حفظ شود. تقسیم کردن و تجزیه کردن در سطوح عالى نظام، به ضرر نظام تمام خواهد شد؛ به سود هیچ کس تمام نمى‌شود؛ البته به سود دشمن تمام مى‌شود.

دیدار چهارم ( 05/06/1380)

1. دولت را، دولت کار و عمل قرار دهید.

2. عناصر نزدیک به خودتان را - که در واقع دستها و بازوهاى شما هستند - از آدمهایى انتخاب کنید که کار را بشناسند .

3. به مدیرانتان نگاه کنید و تیمتان را زیر نظر داشته باشید. یکى خسته شده، یکى کار را بلد نیست، از یکى گاهى اشکالات بزرگى سر مى‌زند، یکى خوب است اما براى این مرحله خوب نیست، فوراً تیم را عوض کنید. البته همیشه ذخیره داشته باشید .

4. آقاى خاتمى چیزى را براى فلان جا پى‌نوشت کرده‌اند که چرا فلان کار نشده است، دو ماه گذشته، اما ترتیب اثر داده نشده است. ایشان باید پیگیرى کنند که چرا نشد.

5. از مجموعه مدیران ارشدتان گزارش بخواهید و به گزارشها صددرصد اعتماد نکنید. دستگاه بازرسى شما باید همیشه مراقب باشد. دستگاه بازرسى را از نزدیکترینها انتخاب کنید .

6. کارى کنید که وقتى دوره چهار ساله دولت دوم آقاى خاتمى تمام شد، دولت بیاید بگوید که من نسبت اشتغال را از این مقدار به این مقدار آورده‌ام؛ مثلاً نسبت بیکارى را از سیزده درصد به شش درصد آورده‌ام .

7. واقعاً نوسازى صنعت کشور را جدّى بگیرید.

8. وصل کردن دانشگاه و صنعت کشور به یکدیگر؛ که این کار جز در دفتر رئیس جمهورى، در جاى دیگر امکانپذیر نیست و من خواهش مى‌کنم که این کار را هر چه زودتر انجام دهید .

9. خودکفایى در کشاورزی؛ الان کشور براى این کار آماده است. باید همّت کنید .

10. زمان پروژه‌ها، بسیار طولانى است .

11. اهتمام اصلى دولت در همه سیاست‌هاى اجرایى و بخشى، باید رفع محرومیت به نفع ایجاد عدالت باشد؛ با این کار، چقدر ما رفع محرومیت مى‌کنیم و چقدر کشور را به عدالت نزدیک مى‌کنیم.

12. از جمله چیزهایى که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند مى‌کند، نمود اشرافیگرى در مسؤولان بالاى کشور است؛ از این اجتناب کنید .

13. در همین چند ماه قبل دو گزارش جداگانه از بوشهر و اصفهان به من رسید که به معناى حقیقىِ کلمه خواب را از چشم من ربود. هر دو هم مربوط به دستگاههاى دولتى بود؛ مظهر فاصله و درّه بین وضع زندگى قشرهاى فقیر و قشرهاى دولتى .

14. این جمله امیرالمؤمنین معروف است که فرمود: «انّ عملک لیس لک بطعمة»؛ این طعمه‌اى نیست که تو به دست آورده باشى و بخواهى از آن، لقمه‌ى چربى بزنى؛ «ولکنّه فى عنقک امانه»؛ این یک امانت و مسؤولیت بر دوش شماست .

15. از فرصتهاى شغلى نباید استفاده‌ى شخصى شود. نباید ریخت و پاش صورت گیرد .

16. این نامه هشت مادّه‌اى که من به آقایان رؤساى سه قوه نوشته‌ام، جدّى است. ما گذاشته‌ایم آقایان اقدام کنند؛ اما اگر اقدام نکنند، بنده خودم وارد میدان مى‌شوم و اقدام مى‌کنم؛ بعد هم اینها مى‌آیند گله مى‌کنند، اما گله‌شان به جایى نخواهد رسید.

17. در بعضى از این شرکت‌های وابسته تخلفاتی صورت مى‌گیرد؛ مثل خریدهاى کلان، بدون توجیه اقتصادى؛ احداث ساختمان، حتّى همراه با تخلّف؛ سرمایه‌گذارى، بدون توجیه اقتصادى؛ سفرها و مأموریتهاى خارج، بدون توجیه واقعى و بدون تخصّص، توزیع امکانات، غیرعادلانه و بدون توجیه .

18. استخدام‌هاى بى‌ضابطه وابستگان و تنظیم اسناد صورى را هم به ما گزارش کرده‌اند. دفتر ارتباط مردمى ما این اسناد را به وزارت اطلاعات فرستاد؛ جوابیه وزارت اطلاعات را هم براى من فرستادند. آنها در همه موارد اسناد را تصدیق کردند. باید برخورد شود .

19. گاهى هزینه‌ها، هزینه‌هاى درستى است؛ اما اولویّت‌دار نیست .

20. یکى از چیزهایى که واقعاً اولویّت ندارد، برگزارى بعضى از سمینارهاست. امسال به نظرم ایران رکورد سمینار را شکست!

21. بعضى اشخاص کارهاى زیادى مى‌کنند، اما اصلاً توجیه ندارند. بامزه این است که بعد هم در موضع معترض و اپوزوسیون مى‌نشینند! به جاى این‌که ما برویم بگوییم آقا شما بعد از سیزده، چهارده سال چرا محصول کارتان این است، او طلبکار است که به من کمک نکردند! این حرف معنا ندارد. جایى داشته باشید براى این‌که این معنا را سؤال و مشخص کنند، که ببینیم چرا این‌گونه حرف مى‌زنند.

22. من خواهش مى‌کنم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى و وزارت امور اقتصادى و دارایى، با دیوان محاسبات چِفت شوند .

23. آدم‌هاى مسأله‌دارِ جنجالىِ وابسته به فلان جناح و فلان حزب را نیاورید. دولت نباید به جایى تبدیل شود که احزاب مى‌خواهند دیدگاه‌ها و گرایش‌هاى خودشان را در آن‌جا رسمى و پرچمش را بلند کنند. این درست نیست؛ نتیجه‌اش این خواهد شد که از کار مى‌مانید و آن وظیفه‌اى که بر عهده شماست، به بار نخواهد نشست.

24. به نظر من آقایانِ وزرا هم نباید وقت خود را در کارهاى حزبى صرف کنند. اگر شما همّت و نشاط حرف زدن و فکر کردنتان را جاى دیگرى صرف کردید، در حقیقت وقت وزارتخانه را غصب کرده‌اید. این فعلِ حرام است.

25. هیچ تحرّکى در خارج از کشور - تحرّک عمرانى، اقتصادى، معامله و ... - نباید از پشتوانه بودن براى سیاست خارجى ما منفک شود؛ باید در جهت سیاست خارجى و در خدمت آن باشد.

26. اگر بخش‌هاى اقتصادى دولت، معاش مردم را تأمین کردند، مردم متدیّن خواهند شد.

27. مسأله استقرار معنویّت و جلوگیرى از مظاهر فساد یا شیوع فساد یا شیوع بى‌دینى و بخصوص تظاهر به این معنا، جزو کارهاى واجب است .

28. مسأله اشتغال را هر چه ممکن است جدّى بگیرید .

دیدار پنجم ( 04/06/1381)

1. شما مسؤولان دولت هم که بخشهاى گوناگون در اختیارتان است، از انتقاد نه بترسید، نه خشمگین و ناامید شوید .

2. تصوّر من این است که امروز چیزى که در کشور ما از هر طرف نگاه مى‌کنیم، مورد نیاز است، مضاعف کردن و بهینه کردن تلاشهاست .

3. شما زحمت مى‌کشید، کوشش مى‌کنید، ساعات زیادى وقت مى‌گذارید و کار را دنبال مى‌کنید. باید دید آن‌جایى که ناهماهنگى بین بخشهاى مختلف وجود دارد، کجاست؛ آن‌جایى که سیاستِ بخشى یک قسمت، اقدام یا سیاست بخش دیگر را کُند و یا احیاناً خنثى مى‌کند، کجاست. انسان چنین مواردى را مشاهده مى‌کند .

4. هنر یک مدیر این است که مسؤولیت‌پذیرى داشته باشد. بر مبناى یک پایه منطقى، کار را انجام دهید و مسؤولیتش را هم به گردن بگیرید؛ بگویید این کار را کردم، مسؤولیتش هم با من است.

5. اگر از طرف شما دستورى صادر مى‌شود، اگر باید اقدامى صورت گیرد، اگر باید مصوّبه‌اى اجرا شود، نباید بگذارید شما را از پیشرفت آن بى‌خبر بگذارند؛ یعنى باید دائم سؤال و پیگیرى کنید .

6. باز مى‌خواهم مجدّداً تکرار کنم که مسأله مبارزه با فساد را جدّى بگیرید .

7. معتقدم مبارزه با فساد، در درجه اوّل کار خود دولت است. بخش قضا مربوط به مرحله آخرِ کار است.

8. حضور دشمن را در پشت پرده فرهنگ و سیاست جدّى بگیرید.

9. صرف این‌که ما بگوییم موانعى در کار هست، مردم را قانع نمى‌کند و آنها نمى‌پذیرند. اگر واقعاً موانعى وجود دارد و کسانى هستند و جریانى موجود است که نمى‌گذارد شما کار کنید، این را شفّاف و صریح به مردم بگویید .

دیدار ششم (05/06/1382)

1. گله‌اى هم من دارم که این تلاشها آن‌چنان که شایسته است منعکس نمى‌شود. چون حجم و کیفیّت کارها واقعاً بالاست، برایش فکرى بکنید .

2. در مجموع وقتى به صحنه سیاسى کشور نگاه مى‌کنم، مى‌بینم مجادلات بى‌مورد وجود دارد. این مجادلات، فضاى سیاسى کشور را زهرآگین مى‌کند و تنفّس در آن، مردم را از لحاظ روحى افسرده و بیمار مى‌سازد .

3. باید دولت سینه سپر کند و به میدان بیاید و مبارزه با مفاسد اقتصادى را به‌جد بخواهد .

4. مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت‌خواهى است.

5. عدّه‌اى هر مشکلِ موجود در کشور را به نظام نسبت دهند، که این الان وجود دارد. اگر تبعیض و فقر هست و اگر مشکل خارجى پیدا مى‌کنیم، قواره نظام اسلامى و قانون اساسى را زیر سؤال مى‌برند! این غلط است .

6. موضوع دیگر، احساس تنعّم و زندگى مرفّه مسؤولان است. من از این بابت من واقعاً رنج مى‌برم.

7. توصیه مى‌کنم سعى کنید مردم را به آینده نظام و بهبودِ وضعیت خودشان امیدوار و به دلسوزى خودتان هم نسبت به آنها مطمئن کنید .

8. صرفه‌جویى باید یک اصل در دولت به حساب آید .

9. این همه تولید داخلى داریم: چینى، بلور و کارهاى چوبىِ به این خوبى داریم، که باز آقایان و بخصوص این شرکتها از خارج مى‌آورند .

دیدار هفتم ( 04/06/1383)

1. باید هم کارهاى کرده‌ى خودمان و هم کارهاى نکرده‌ى خودمان، یا درست نکرده‌ى خودمان را با صداقت با مردم در میان بگذاریم .

2. یکى از اولویت‌ها در این مدت یک سال عمر این مجموعه‌ى دولت، این است که اهتمام کنید به اتمام کارهایى که شروع کرده‌اید .

3. فساد مالى و رخنه‌هاى اخلاقى‌یی در مجموعه‌ى دستگاه در سطوح مختلف وجود دارد. باید با اینها مبارزه و مقابله کنید .

4. بخش تعاونى را تقویت کنیم، اموال دولت و دارایى‌ها و موجودى‌هاى دولت را براى رعایت مصلحت عموم حفظ کنیم و مواظب باشیم که اموال دولت و دارایى‌هاى دولت در زیر قالب خصوصی سازی از بین نرود .

5. سعى کنیم ثبات سیاسى در کشور و در سیاستهاى کلى کشور دچار التهاب نشود .

دولت نهم و دهم محمود احمدی نژاد

دیدار اول ( 08/06/1384)

1. وظیفه‌ى حتمىِ دیگرِ دولت اسلامى، گسترش علم و دانایى و گسترش آزاداندیشی است .

2. مبارزه‌ى با فساد، یکى دیگر از وظایف بسیار مهم است .

3. نکته‌ى بعد، تأمین عزت ملى است مبارزه‌ى با نظام سلطه یکى از وظایف دولت اسلامى است .

4. این‌که ادبیات دینى تقویت شود، من با آن هیچ مخالفتى ندارم؛ ولى باید مابازا داشته باشد. بیش از آنچه در رفتارمان اسلامى عمل مى‌کنیم، در زبان و اظهار و تظاهراتمان نخواهیم خود را جلوه دهیم.

5. اولین گام در تحول این است که رفتار خودمان اسلامى باشد .

6. این هم که بگویند شما متحجرید و طالبانى عمل مى‌کنید، به این حرفها خیلى گوشتان بدهکار نباشد؛ از این حرفها همیشه هست و گفته‌اند و مى‌گویند .

7. هم در برابر خطایى که انجام مى‌گیرد، واقعاً پاسخگو باشید؛ هم در برابر کار لازمى که باید انجام مى‌گرفته و انجام نمى‌گیرد، پاسخگو باشید .

8. وزراى محترم خارجه‌اى که اسم آوردم [دکتر ولایتی و دکتر خرازی]، مکرر گفته‌اند که گاهى اوقات مسؤولان بخش‌هاى اقتصادى در خارج معامله‌یى مى‌کنند که سفیر و وزارت خارجه‌ى ما اصلاً از آن خبر ندارد. این‌گونه کارها ناهماهنگى است .

دیدار دوم ( 06/06/1385)

1. امروز کشور ما بیش از هر چیز دیگر، تشنه‌ى عدالت اقتصادى است .

2. «سلامت اعتقادى و اخلاقىِ مسئولان کشور» - بخصوص مسئولان عالى‌رتبه، در سطوح دولت و معاونین و از این قبیل - بسیار مهم است .

3. «تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور» هم یکى از شاخصه‌هایى است که لازمه‌ى اصولگرایى است؛ ما در معرض این هستیم .

4. «خردگرایى و تدبیر و حکمت در تصمیم‌گیرى و عمل»، این جزو مسائلى است که حتماً به آن احتیاج دارید .

5. «مسئولیت‌پذیرى و پاسخگویى»؛ در هر بخشى که ما هستیم، مسئولیت آن کارى که بر عهده گرفته‌ایم، را بپذیریم .

6. حلم یعنى ظرفیت و تحمل صداى مخالف را داشتن. البته این به معناى آن نیست که دولت از عملکرد خودش دفاع نکند؛ نه، حتماً بایستى دفاع کند .

7. «اجتناب از هواهاى نفس»؛ چه هواى نفس شخصى، چه هواى نفس گروهى .

8. «شایسته‌سالارى»، «نظارت بر عملکرد زیرمجموعه» و «تلاش بى‌وقفه براى این خدمات»، «قانون‌گرایى»، «شجاعت و قاطعیت در بیان و اعمال آنچه که حق است».«انس با خدا»، «انس با قرآن» و «استمداد دائمى از خدا».

9. اخم به ضعف‌ها و عملکردهاى ضعیف را ما در عملکرد مسئولان و رئیس‌جمهور و بعضى دیگر مشاهده می‌کنیم؛ اما لبخند و تشویق و توجه به آن کسانى هم که خوب عمل کرده‌اند، این هم باید حتماً در کنارش باشد .

10. اولویت‌هاى کارى را مشخص کنید .

11. دائما به سند چشم انداز توجه داشته باشید .

12. این سرعت عملى که در رفتار دولت مشاهده می‌شود، چیز ممدوحى است؛ اما مراقب باشید این سرعت عمل، شکل شتابزدگى به خودش نگیرد .

13. مطالبات متراکم از گذشته زیاد هست، که حالا یا کوتاهى شده یا نتوانسته‌اند یا به هر دلیل دیگر انجام نگرفته و مردم آنها را می‌خواهند؛ اما این موجب نشود که ما از کارهاى مهم و زیربنایى و بلندمدت غفلت کنیم .

14. حتماً از نظر کارشناسى افراد صادق و مؤمن استفاده کنید. کار بدون کارشناسى نباید انجام بگیرد.

15. نکته‌ى بعدى - که این هم بسیار مهم است - مسئله‌ى تعامل با قواست .

16. از ظرفیت مدیریتى کشور نباید غافل شد.

17. سالم‌سازى این دستگاه عظیم ادارى و دیوانى و به اصطلاح بوروکراسى است که در کشور وجود دارد. اگر بتوانید این مشکل را یک طورى حل و علاج کنید، حقیقتاً کارِ کارستانى انجام داده‌اید .

18. باید حتماً تا آنجایى که می‌توانید، در غیر وظایف حکومتى و حاکمیتى، از تصدى‌گرى دولت اجتناب کنید؛ بگذارید کار دست مردم باشد .

19. ما بارها گفته‌ایم آمدن و نشستن و پشت میکروفون یا جلوى دوربین حرف زدن، این کافى نیست؛ یک مقدارى برنامه‌سازى و ارائه‌ى مطلب، به شکل هنرمندانه لازم است.

20. حتماً به خصوصیات اقلیمى و قومى در این تمرکززدایی‌ها و واگذارى مسئولیت به استانها توجه بکنید؛ همچنان که بایستى به قانون اساسى و سیاست‌ها توجه بشود .

21. با فساد و تخلفات مالى بى‌محابا برخورد کنید. البته عرض کردیم بى‌محابا و با شجاعت و قاطعیت برخورد کردن، معنایش بى‌درایتى در نوع برخورد نیست! اینها را باید با هم جمع کنید .

22. آدم وقتى به طرف شمال تهران و ارتفاعات می‌رود، واقعاً وحشت می‌کند؛ یک بخش‌هایى هست که بنده هر وقت می‌روم، با اینکه محیط حرکت و گردش و تحرک و ورزش است، با اعصاب ناراحت به خانه برمی‌گردم. هر دفعه می‌روم، مى‌بینم باز یک کارهاى جدیدى انجام گرفته است. این دولت به طور جدى مسئول است؛ نگذارید این سرمایه‌هاى ملى را این‌طورى ضایع کنند .

23. کار فرهنگى بایستى مدبرانه، عمیق، با حوصله و از سوى آدم‌هاى باصلاحیت و کارشناس‌هاى حقیقتاً وارد، در همه‌ى شعبه‌ها و شاخه‌هاى گوناگون فرهنگى مورد توجه قرار بگیرد .

24. در گزارش‌ها من شنیدم: « براى کار تحقیقات داریم تلاش می‌کنیم»؛ نه، طبق آن گزارش من گفتم به شش‌دهم درصد رسیده، بنابراین بودجه‌ى تحقیقاتى‌مان کمتر شده است؛ ما باید به یک‌ونیم درصد می‌رسیدیم و تا آخر برنامه این بودجه باید به سه درصد برسد؛ نه فقط به یک و نیم درصد نرسیدیم، بلکه از یک درصد هم پایین‌تر رفته است!

25. یکى از ضعف‌هاى عمده‌ى ما، هم زمان دولت قبل، هم زمان دولت ماقبلِ قبل، همین بود که دستگاه‌هاى اقتصادىِ ما به دستگاه وزارت خارجه‌ى ما متصل نبودند؛ خوب، این خیلى عیب بزرگى است. نباید بگذارید این کار در این دولت اتفاق بیفتد .

دیدار سوم ( 04/06/1386)

1. مبادا غرور ما را بگیرد؛ که یکى از بزرگترین لغزشگاه‌ها غرور است؛ که انسان بگوید منم که این کارها را کرده‌ام و منم که این چیزها به ذهنم رسید .

2. واقعاً سند چشم‌انداز را بعنوان یک میثاق، مبناى عمل قرار بدهید.

3. مى‌خواهم تأکید کنم بر این‌که کار کارشناسى را حقیقتاً جدى بگیرید؛ بخصوص در کارهاى مبنایى و بنیانى .

4. البته این تعامل با نخبگان باید در عمل نشان داده بشود تا نخبگان بیایند و خودشان را عرضه کنند که یک مسئله‌ى مهمى است .

5. خوشبختانه امروز روابط قوه‌ى مجریه با قوه‌ى مقننه و قوه‌ى قضائیه روابط خوبى است؛ لکن در بدنه باید این تعامل تقویت بشود .

6. این کارهاى ساختارى‌اى که جزو خدمات مهم شماهاست و به آنها افتخار هم مى‌کنید و جا هم دارد، مردم اصلاً به آنها توجه پیدا نمى‌کنند. اینها را باید اطلاع رسانی کنید .

7. بعضى از انتقادکن‌هاى از دولت، هدفشان این است که شما را عصبانى کنند، خسته کنند و از جا در ببرند؛ کسانى هم از روى خیرخواهى از شما انتقاد مى‌کنند. اصلاً هیچ نرنجید و از انتقاد استقبال کنید.

8. تلاش زیادى شده تا جریان‌هاى فرهنگى و عاملهاى فرهنگى - هنر و ادبیات و شعر و سینما و بقیه - در جهت غیر ارزشى حرکت کنند. شما باید همه‌ى تلاشتان را بکنید که به تحرکات فرهنگى کشور در جهت ارزشى جهت بدهید .

9. خودتان را عالم کنید. کشورتان و ملتتان را در قافله‌ى علم جلو ببرید. ما در این زمینه عقب‌ماندگى داریم .

10. این مسأله‌ى بودجه تحقیقات را مطرح مى‌کنند. واقعاً خیلى کم است. همه‌اش وعده مى‌دهند آقا بهتر خواهد شد و نمى‌دانم چه خواهد شد؛ اثرى هم دیده نمى‌شود. بودجه‌ى تحقیقات را حقیقتاً زیاد کنید .

11. سیاست‌هاى اصل 44 خیلى مهم است. حقیقتاً این خط غلطى که در سال‌هایى از اوائل انقلاب به ناحق در امر اقتصاد کشیده شده و همینطور هم ادامه پیدا کرده، این خط را کور کنید و به خط درست بروید! نیروهاى مردمى باید به میدان اقتصاد بیایند و کار کنند .

12. گرانی‌ها - بخصوص در مسئله‌ى مسکن و برخى از کالاها - واقعاً وجود دارد و به مردم فشار مى‌آورد. واقعاً یک فکرى بکنید؛ کارى بکنید .

دیدار چهارم ( 02/06/1387)

1. اگر قانون نقص دارد، ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامى که قانون، قانون است، حتماً بایستى به آن عمل بشود .

2. مسأله‌ى نظارت بر زیرمجموعه‌ى خودتان را بسیار اهمیت بدهید .

3. نظارت رئیس‌جمهور نسبت به وزرا، با استقلال وزرا در کارشان نباید تنافى پیدا کند. چون وزرا مسئولیت قانونى دارند و از مجلس رأى اعتماد گرفته‌اند و باید استقلال داشته باشند .

4. باید خیلى بادقت و احتیاط و وسواس، این مصوبات - بخصوص وعده‌هایى که به مردم داده می‌شود - تعقیب بشود و پیگیرى بشود.

5. اگر چنانچه یک کارى را نمی‌توانید انجام بدهید، خیلى خب، صاف بروید بگوئید: آقا! ما این را تصمیم گرفتیم، حالا متأسفانه نمی‌شود انجام بدهیم. این بهتر است از اینکه کار انجام نگیرد .

6. تعامل با مجلس و تعامل با قوه‌ى قضائیه، کار لازمى است؛ این را مطلقاً نباید ندیده گرفت.

7. مسأله‌ى بعدى، تعامل نظام‌مند با نخبگان و اهل نظر - حتى مخالفین - است؛ با اینها هم باید تعامل کرد .

8. یک مسأله، مسأله‌ى اطلاع‌رسانى است که من بارها گفته‌ام. گزارش باید واقعاً هنرمندانه باشد، نه به شکل گزارش‌هاى متعارف و عادى. این کار بایستى انجام شود .

9. یک سفارش دیگر - که تأکید کرده‌ام، باز هم تأکید می‌کنم - مسأله‌ى علم و فناورى است .

10. توجه به مقوله‌ى فرهنگ خیلى مهم است .

11. آن جایى که واقعاً انتقاد است و کسانى با نظر خیرخواهانه، نقاط مثبتِ کارى را توجه می‌کنند و نقاط اشکالش را هم ذکر می‌کنند، اینها را با سعه‌ى صدر گوش بدهید .

12. در این سال آخر با روحیه‌ى سال اول کار کنید. البته احساس می‌کنم همین جور است؛ اما در عین حال تأکید می‌کنم .

13. اولویت را به کارهایى بدهید که نیمه‌کاره مانده؛ چه آنهایى که در دولت شما شروع شده، چه آنهایى که در دولتهاى قبلى شروع شده .

14. در درون خودِ مجموعه‌ى قوه‌ى مجریه - که نقشش در رسیدن به اهداف چشم‌انداز، بسیار حساس است - ساز و کارهاى نظارتى را بکار بیندازید تا ببینیم برنامه‌ها و سیاستها چقدر جلو رفته.

15. قوى و کاملاً جدى سیاستهای اصل 44 را دنبال کنید .

16. در شنیدن انتقادها سعه‌ى صدر داشته باشید. حتّى من می‌خواهم به شما توصیه کنم که تخریبها را هم تحمل کنید. بالاخره سال آخر، علیه غالب دولتها این چیزها هست؛ البته علیه این دولت بیشتر هست.

17. مراقبت کنید؛ «اتّقوا من مواضع التّهم»؛ براى خودتان و براى دولت مسئله درست نکنیدو براى جنجال‌آفرینى‌ها - که کسانى دنبالش هستند - بهانه ندهید .

 


ویژه‌نامه - ویژه نامه سبک شناسی رفتار رهبری با دولت ها - مورخ پنج‌شنبه 1392/06/07 شماره انتشار 18489


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

اشتراک